Recenzie „Înainte să adorm”-S. J. Watson

“Ne definim prin amintirile noastre. Dar dacă ne-am trezi brusc fără ele?

Dacă am uita dintr-odată cum ne cheamă, cine suntem, de unde venim, pe cine iubim

Are 47 de ani şi e scriitoare. Se trezeşte în fiecare dimineaţă neştiind unde se află. O formă rară de amnezie o împiedică să reţină informaţii mai mult de 24 de ore. Crede că are cu 20 de ani puţin, că este singură şi că are întreaga viaţă înainte. Dar descoperă că locuieşte cu soţul ei, Ben şi că majoritatea deciziilor importante din viaţa sa au fost deja luate. Doctorul ei o sfătuieşte să ţină un jurnal care o ajută să-şi recompună amintirile de la o zi la alta. Dar într-o zi deschide jurnalul şi citeşte: „Să nu ai niciodată încredere în Ben”.

Oare ce tip de accident a adus-o în această stare?

În cine să aibă încredere?

De ce ar minţi-o Ben?

O cheamă Christine. Jurnalul vieţii ei se numeşte Înainte să adorm.

Ai intrat deja în viaţa ei.before_i_go_to_sleep

Christine este o femeie normală  până când este implicată într-un accident şi ajunge să sufere de o formă  gravă a amneziei. Astfel,este condamnată să se trezească în fiecare dimineaţă fără să ştie cine e,unde locuieşte sau cine este bărbatul de lângă ea. În fiecare zi,e nevoită să înveţe cum să trăiască şi în cine să aibă încredere. Salvarea vine din partea doctorului Nash,cu care se întâlneşte fără a-i spune soţului său,Ben. Doctorul îi sugerează să ţină un jurnal zilnic,în care să-şi noteze toate gândurile şi tot ce a făcut. Cu ajutorul jurnalului,Christine îşi reconstruieşte viaţa,aducând în fiecare zi câte o piesă la puzzle-ul distrus din faţa ei;ajunge să descopere secretele de care Ben a avut grijă să le ascundă;iar într-un final este pusă faţă în faţă cu cauza amneziei fără ca ea să ştie ce urmează să se întâmple.

În 2014,s-a făcut şi un film după  această carte, cu Nicole Kidman în rolul principal.(Puteţi vedea trailer-ul filmului aici.)tumblr_nd09ldO2ZL1ru4tifo1_500

Eu am citit cartea înainte să văd filmul şi mi-a plăcut foarte,foarte mult. M-a ţinut cu sufletul la gură în multe momente  şi mă  aşteptam ca tot ceea ce fusese bun până într-un moment să fie spulberat în orice clipă. Iar sfârşitul…O,Doamne!… Sfârşitul este monumental! Şi filmul este la acelaşi nivel cu cartea chiar dacă se pierd unele detalii din carte(în film,Christine ţine un jurnal video,iar în carte-unul scris). Totuşi,atât filmul,cât şi cartea sunt minunate,iar după ce le-ai cunoscut,rămâi cu dilema: “ce ai face dacă te-ai trezi fără amintiri?”. Este un thriller desăvârşit!

Din carte:

„Numele meu este Christine Lucas. Am patruzeci şi şapte de
ani. Sunt amnezică. Stau aici, într-un pat străin, şi îmi scriu
povestea, îmbrăcată cu un furou de mătase pe care se pare că
bărbatul de la parter — mi-a spus că este soţul meu şi că îl
cheamă Ben — mi l-a oferit când am împlinit patruzeci şi şase de
ani. E linişte în cameră, iar veioza de pe noptieră împrăştie în jur
o lumină catifelată de culoare portocalie. Mă simt de parcă aş
pluti într-un lac de lumină.
Am închis uşa dormitorului. Scriu pe ascuns. În secret. Soţul
meu e în living — aud câte un tuset înăbuşit politicos şi
scârţâiturile discrete al canapelei atunci când Ben se apleacă în
faţă sau se ridică în picioare — dar dacă vine la etaj, am să
ascund repede acest jurnal. Am să-l pun sub pat sau sub pernă.
Nu vreau să ştie că-mi fac însemnări. Nu vreau să fiu nevoită să-i
spun de unde îl am.
Mă uit la ceasul de pe noptieră. E aproape unsprezece.
Trebuie să scriu repede. Îmi închipui că, în curând, zgomotul
televizorului o să dispară, după care o să aud scârţâitul podelei
din living sub greutatea paşilor lui Ben şi, în cele din urmă,
ţăcănitul întrerupătorului. Oare o să se ducă în bucătărie să-şi
facă un sandvici sau să bea un pahar cu apă? Sau o să vină
direct la culcare? Nu ştiu. Nu-i cunosc tabieturile. Nu le cunosc
nici pe ale mele.
Pentru că nu am memorie. Atât din spusele lui Ben, cât şi din
cele ale medicului cu care m-am întâlnit în după-amiaza asta, am
aflat că la noapte, în timpul somnului, tot ce am aflat şi am făcut
azi mi se va şterge din minte. Mâine o să mă trezesc la fel ca azidimineaţă:
crezând că sunt un copil, că am o viaţă înainte şi încă
pot face nenumărate alegeri.
Apoi o să aflu din nou că mă înşel. Că deja am făcut multe
alegeri decisive şi mă aflu la jumătatea vieţii.”

 

2 gânduri despre „Recenzie „Înainte să adorm”-S. J. Watson

Lasă un răspuns

