Recenzie „Hoţul de cărţi”-Markus Zusak

“Este anul 1939. Germania nazistă. Ţara îşi ţine răsuflarea. Moartea nu a avut niciodată mai mult de lucru, şi va deveni chiar mai ocupată. Liesel Meminger şi fratele ei mai mic sunt duşi de catre mama lor să locuiască cu o familie socială în afara oraşului München. Tatăl lui Liesel a fost dus departe sub şoapta unui singur cuvânt nefamiliar – Kommunist -, iar Liesel vede în ochii mamei sale teama unui destin similar. Pe parcursul călătoriei, Moartea îi face o vizită băieţelului şi o observă pe Liesel. Va fi prima dintre multe întâlniri apropiate. Lângă mormântul fratelui ei, viaţa lui Liesel se schimbă atunci când ea ridică un singur obiect, ascuns parţial în zăpadă. Este Manualul Groparului, lăsat acolo din greşeală, şi este prima ei carte furată. Astfel începe o poveste despre dragostea de cărţi şi de cuvinte, pe măsură ce Liesel învaţă să citeasca cu ajutorul tatălui ei adoptiv, care cânta la acordeon. În curând, va fura cărţi de la incendierile de cărţi organizate de nazişti, din biblioteca soţiei primarului, şi de oriunde le mai putea găsi. Hoţul de cărţi este o poveste despre puterea cuvintelor de a crea lumi. Cu o scriitură superb măiestrită şi arzând cu intensitate, premiatul autor Marcus Zusak ne-a dăruit una dintre cele mai durabile poveşti ale timpurilor noastre.”tumblr_mrwd19alGv1qbqhf9o2_500

Povestea cărţii este spusă de însuşi moartea. Moartea o veghează din umbră pe Liesel Meminger de când i-a luat fratele. Liesel este dată spre adopţie unei familii modeste din Germania, care locuieşte pe strada Raiului. Toată acţiunea se învârte în jurul fetiţei care este atât de ambiţioasă şi de deşteaptă, încât o să o iubeşti.

Situaţia nu este prea bună în Germania lui Hitler. Locurile de muncă, banii, mâncarea şi siguranţa oamenilor se risipesc odată cu avansarea războiului. Liesel îşi cunoaşte noii părinţi, pe Hans şi Rosa Huberman, în timp ce suferă după moartea fratelui său. Tot în aceste împrejurări îşi face şi cel mai bun prieten, pe Rudy, confidentul ei, pe care-l va purta în inimă pentru eternitate. Liesel învaţă ce înseamnă frica, dar totodată învaţă să fie curajoasă, devine din ce în ce mai deşteaptă şi este nevoită să se maturizeze încă din adolescenţă.

Ceea ce mi-a plăcut foarte mult la Liesel este ambiţia ei şi dorinţa de a fi deşteaptă, de a nu fi de râsul colegilor. Liesel fură prima ei carte la mormântul fratelui său, carte pe care o va citi cu ajutorul tatălui său, Hans. Fericirea ei se regăseşte în cărţi şi când se simte în siguranţă. În timp ce ea vrea să citească, soldaţii nazişti ard cărţile în locurile publice, aclamaţi de localnici şi strigând : “Heil Hitler!”. Liesel este iubită de oameni cu suflet mare, iar pe parcursul cărţii se vor dovedi adevăratele sentimente ale tuturor.

Este o carte emoţionantă, cu un mesaj puternic, arătând  ce înseamnă războiul pentru oamenii normali, lipsişi de ajutor, ce înseamnă prietenia şi dragostea şi ce înţeles au cuvintele. Cuvintele creează lumi pe care noi le atingem doar cu gândul; cuvintele pot face atât bine, cât şi rău. Sfârşitul cărţii este atât de tragic încât ţi se rupe inima şi îţi curg lacrimile automat.tumblr_nylc82k1bo1sqcdeao1_500

Dupa această carte s-a făcut în 2013 şi un film,  la fel de bun,cu mici excepţii, dar centrul poveştii şi mesajul transmis sunt aceleaşi. Merită să citiţi cartea, dar să vedeţi şi filmul! 🙂

Untitled

5 gânduri despre „Recenzie „Hoţul de cărţi”-Markus Zusak