Recenzie „Regatul umbrelor” – Leigh Bardugo

“Regatul umbrelor” este primul volum din trilogia Grisha, trilogie publicată la editura Trei, în colecţia Fiction Connection.

„Magnific. Epopeic. Irezistibil. Magic.

Falia Umbrei, un ținut învăluit în beznă, populat de monștri, distruge treptat Ravka, o națiune altădată măreață.

Alina, o fată orfană, singuratică, descoperă că posedă o putere unică, ce o face să pătrundă în lumea elitei magice a regatului – Grisha. Ar putea ea să destrame vraja demonică a Faliei Umbrei, eliberându-și țara?

Întunecatul, o ființă cu o putere de seducție teribilă, este conducătorul Grishei. Dacă își va împlini destinul, Alina va fi nevoită să descopere cum să se folosească de harul său și cum să reziste atracției periculoase pe care o simte față de temutul stăpân.

Însă în timp ce-și contemplă viitorul năucitor, Alina nu-l poate uita pe Mal, cel mai bun prieten al său din copilărie.”the-darkling-quote-the-grisha-trilogy-37520800-500-200

Societatea prezentată în carte este împărţită în mici grupuleţe, fiecare având o îndeletnicire proprie. Astfel, întâlnim Grisha, cei mai de seamă oameni ai societăţii care posedă anumite daruri, Corporalki, Etherealki, Materialki, care au diferite atribuţii, încadrându-se în câte un ordin. Acţiunea se petrece într-o parte a Ravkăi şi în jurul Faliei Umbrei, ţinutul învăluit de întuneric şi plin de volcre(monştrii) care ameninţă viaţa celor ce se aventurează în beznă.d50c412833dd143d958c59c395695bd5

Cartea este scrisă din perspective Alinei, tânăra Grisha ce nu şi-a descoperit puterea. Alina, un copil orfan şi crescut la orfelinat, prietena cea mai bună a lui Mal, şi invers, este o desenatoare de hărţi şi accept să se aventureze în ţinutul întunericului, în speranţa că va vedea celalaltă parte a Ravkăi. Barca în care se află echipajul şi Alina, bineînţeles, este atacată de volcre, aspect ce îi demască Alinei darul de a crea lumina. Astfel, Alina este luată la palat, unde sub călăuzirea Întunecatului, îi este exploatat darul, de invocatoare a Soarelui. Cu scopul de a face lumină în toată Ravka şi de a omorî volcrele, Alina luptă să îşi mânuiască darul, se încrede în puterea ce i-o poate da Întunecatul şi astfel ajunge o armă uşor de manipulat.

Pe lângă povestea fantasy a romaului, între Alina şi Întunecat se infiripă o poveste de dragoste, dar pare-se că inima Alina este la Mal, cel mai bun prieten al său, băiatul pentru care şi-ar da viaţa. Acţiunea este predictibilă, dar autoarea nu spune nu întorsăturilor de situaţie şi surprizele se ţin lanţ, iar suspansul este prezent la fiecare întoarcere de pagină. Personajele în jurul cărora se învârte acţiunea sunt Întunecatul şi Alina, întunericul şi lumina, cel care dă putere şi cea care ia puterea. Alina este uşor de manipulat, nu pune multe întrebări şi îşi pune încrederea în oricine, pe când la polul opus se află Întunecatul, pericolul care o atrage.tumblr_ndcbfmqhas1rubkkao1_500

“Regatul umbrelor” este o carte unică, cu acţiune şi personaje proprii, frumos conturate şi cu un farmec aparte.  Aştept cu nerăbdare să citesc cel de-al doilea volum, să văd prin ce peripeţii va mai trece Alina şi cum se vor sfârşi lucrurile.

Din carte:

„Cărţile spuneau foarte limpede că un Grisha putea avea un singur amplificator de-a lungul vieţii, şi că, după ce un Grisha intra în posesia unui amplificator, acesta nu mai putea fi posedat de nimeni altcineva: Grisha pune stăpânire pe amplificator, la fel cum aplificatorul pune stăpânire pe Grisha. După ce îl obţine, nu mai poate avea altul. Asemănătoul cheamă asemănătorul, şi între ei se stabileşte o legătură strânsă.

Motivul nu-mi era foarte limpede, dar părea să aibă legătură cu limitarea puterii Grisha.

Calul are viteză. Ursul are putere. Pasărea are aripi. Nicio făptură nu are toate aceste daruri, şi astfel lumea îşi păstrează echilibrul. Amplificatoarele sunt un mijloc de a păstra echilibrul, nu de a-l distruge, şi fiecare Grisha ar face bine să ţină minte acest lucru, altminteri riscă să suporte consecinţele.

Un alt filosof spunea aşa: de ce un Grisha nu poate poseda decât un amplificator? Am să răspund la o altă întrebare în schimb: Ce este infinit? Universul şi lăcomia oamenilor.”