Recenzie „Vară fatală” – Mons Kallentoft

Focul este doar o faţă a răului

“Este cea mai fierbinte vară pe care oamenii din Linköping şi-o amintesc. Pădurea care mărgineşte oraşul mocneşte, norii de fum întunecă cerul şi flăcările uriaşe ameninţă siguranţa locuitorilor. Dar incendiile nu împiedică un pervers sexual plin de cruzime să împrăştie teroare în întreg oraşul. Iadul flăcărilor care au cuprins împrejurimile a creat un soi de solidaritate stranie între oameni, în vreme ce frica şi angoasa provocate de crimele îngrozitoare ajung să şteargă bănuielile şi prejudecăţile faţă de cei care par a fi diferiţi de majoritate. Răul devine insuportabil pentru Malin Fors, atunci când află că tocmai fiica ei a fost răpită de criminalul obsedat sexual.

Fiecare minut contează, iar în această luptă de salvare a celei mai importante fiinţe din viaţa ei, Malin nu are de partea ei decât instinctul său de poliţist şi de mamă. Al doilea roman din seria dedicată lui Malin Fors este o poveste obsedantă despre o dragoste neîmpărtăşită şi despre răutatea în forma ei supremă.”

„Vară fatală” este al doilea roman dintr-o serie poliţistă dedicată celor patru anotimpuri ale anului.

Malin Fors este poliţista care anchetează cazul unor fete violate şi chiar rănite, ajungându-se până la uciderea lor. Malin are o fată, Tove, de aceeaşi vârstă cu fetele, dar care din fericire este plecată în vacanţă cu tatăl său, pentru moment. Malin este divorţată de mai bine de 10 ani, dar se înţelege destul de bine cu fostul soţ, având-o la mijloc pe Tove. Poliţista duce o viaţă dublă: una ca ofiţer de poliţie, impunător şi bine instruit, şi cealaltă ca femeie şi mamă, ceea ce oferă cărţi un aer realist al acţiunii.

burning_fieldToată acţiunea se petrece în Suedia, într-o vară caniculară, presărată cu incendii şi cu multă apă pentru înot. Pe prima fată în cauză, poliţia o găseşte în parcul din centrul oraşului, goală şi bine spălată, cu răni bine curăţate şi în stare de şoc. Fata a fost violată cu un obiect sexual, ceea ce extinde lista de suspecţi, nefiind apţi de acest lucru doar bărbaţii. La nici câteva zile distanţă, o  altă fată este dată dispărută, ca mai apoi să fie găsită îngropată în apropierea unei plaje, după ce a fost agresată în acelaşi fel ca şi prima.

„Ajungi neîncrezător, temător şi convins că toţi cei din preajmă îţi vor răul. Nu mai poţi să te legi de cineva. Ducând o viaţă ca o odisee. Şi tot ceea ce poate ţine de cunoaşterea de sine e risipit de vânt.”

Poliţia are câţiva suspecţi, dar indiciile nu se pun cap la cap. În cazul de faţă, poliţia a anchetat diferite persoane care ar putea fi vinovatul, de la bărbaţi cu antecedente de natură sexuală până la lesbienele din echipa de fotbal feminin. În tot acest timp, agresorul mai face o victimă pe care o ucide într-un alt parc, iar mai târziu o răpeşte chiar pe fiica lui Malin de sub nasul acesteia. Ajungându-se până la punerea fiicei sale în pericol, Malin reuşeşte să pună cap la cap detaliile anchetei şi să dea de urmele criminalului.

„Toate amintirile mute se întorc, amintiri inerte care nu ar trebui niciodată să aibă dreptul de a fi trăite.”

Autorul construieşte vag profilul psihologic al fiecărui personaj în parte, punându-se accent pe personajele importante. Acţiunea este antrenantă şi fără descrieri care să nu aibă relevanţă. Îmi place modul în care este ascuns adevărul, făcându-se o legătură între suspecţi, victime şi detalii. Îmi place faptul că acţiunea nu este individuală, accentul nu este pus doar pe Malin, ci toate  personaje au un cuvânt de spus şi un rol în acţiune.

Malin este un personaj complex. Este o femeie independentă, care are momente de afecţiune sporită, dar şi lipsite de afecţiune. Lumea poliţiei etse construită în jurul acestei anchete şi vedem ceea ce se află în spatele uşilor închise ale poliţiei. Pe lângă meseria sa, este şi mamă şi trece prin perioade greuţe cu adolescenta sa, care vrea să experimenteze şi să fie în plină libertate. Pusă în centrul acţiunii, Malin duce la cap ancheta şi oferă cititorilor o lecţie de viaţă, ceva ce i s-ar putea întâmpla oricui şi oriunde. Nimeni nu ştie unde se ascunde răul. Iese când vrea el din ascunzătoare.

«Vară fatală este o carte palpitantă, aşa cum ar trebui să fie toate romanele poliţiste. Şi primul semn este că ţi-e greu să te opreşti din citit: asta e şi ideea! Evident, eu deja aştept următorul roman despre Malin Fors.» – Upsala Nya Tidning

«Ar putea oare un roman poliţist despre crime şi inspectori de poliţie rutinaţi să sune a poezie curată? Mons Kallentoft se apropie destul de mult de această situaţie incredibilă. Genul poliţist nu se poate manifesta mai frumos decât în romanele sale. Are un stil absolut unic, un limbaj fermecător pe care toată lumea îl va savura cu plăcere. Sunt absolut convins: e imposibil ca un roman poliţist să fie mai frumos decât acesta!» – Kristianstadsbladet

«O poveste substanţială şi excelent scrisă, care îi face pe contemporanii lui Kallentoft să pară, prin comparaţie, nişte simpli amatori.» – Aftonbladet

Am primit această carte de la Literatura pe tocuri, ca sponsorizare în campania Promovăm Literatura. Mulţumesc din suflet!