Recenzie „P.S. Te iubesc” – Cecelia Ahern

“Unii oameni aşteaptă o viaţă întreagă să îşi găsească sufletul pereche, în timp ce alţii par să fie împreună de o viaţă. Holly şi Gerry formau un cuplu încă din adolescență, își completau unul altuia frazele și gândurile, râdeau cu poftă chiar și atunci când se ivea vreun motiv de ceartă. Lumea era la picioarele lor, iar Holly nu îşi putea imagina cum ar fi să trăiască fără Gerry. Până în ziua în care viaţa o obligă să facă acest lucru.

Gerry moare din cauza unei tumori pe creier, iar în urma dispariției lui Holly rămâne singură și devastată. Dar, în preajma aniversării ei de 30 de ani, Gerry se întoarce… Prin intermediul a zece scrisori, câte una pentru fiecare dintre lunile de după dispariția lui, Gerry o ajută, de dincolo de moarte, să ia viaţa de la capăt. Fiecare mesaj se încheie cu „P.S. Te iubesc”. Pe măsură ce deschide scrisorile, Holly devine puternică şi independentă, învață să zâmbească, să danseze, să cânte şi chiar să iubească din nou.”large

Anul trecut am citit de Cecelia Ahern “Suflete pereche”, o carte pe care am adorat-o şi al cărei film l-am văzut de nenumărate ori. Citind anul acesta “P.S. Te iubesc” am rămas plăcut surprinsă de cărţile autoarei, dar m-am simţit oarecum dezamăgită fiindcă aveam multe aşteptări de la carte. Mă aşteptam la ceva spectaculos, nemaiîntâlnit, dar nu am avut parte de acest lucru. În ciuda acestui fapt, mi-a plăcut cartea. Nu pot spune că o iubesc la fel de mult ca pe “Suflete pereche” pentru că aş minţi.

În prima sa apariţie literară (2004), Cecelia Ahern a abordat un subiect sensibil şi tragic. Moartea persoanei iubite devastează pe toată lumea, iar nefericita persoană care suferă în urma morţii soţului său este Holly. Doi oameni care se iubesc spun că nu pot trăi unul fără celălalt. Aşa spunea şi Holly, iar viaţa o pune în faţa faptului împlinit. Gerry simţea că este pe moarte, după două operaţii care nu au reuşit să-l salveze de tumoarea de care suferea, şi astfel, a hotărât să o ajute pe soţia sa să-şi poată trăi viaţa fără el. Mi s-a părut unic modul cum acesta a hotărât să aibă grijă de femeia pe care a iubit-o şi după moarte. I-a lăsat imprimată pe hârtie o parte din el, ceva simbolic pentru Holly care respectă cu desăvârşire lista făcută de soţul ei. Se vede modul cum a iubit-o Gerry pe soţia lui, căci avea mereu grijă de ea, îi era mereu alături, mai ales în momentele când ea avea cea mai mare nevoie de el. Şi mai mult ca niciodată, ea are nevoie de el când, din nefericire, el nu mai este cu trupul aproape de ea. Dar reuşeşte să îi fie alături prin bileţelele pe care i le-a lăsat şi în care se află întreaga speranţă a lui Holly.320b208700193ff4ce5742f8128a39ac

Autoarea a surprins trisţea adevărată în fiecare pagină a cărţii pentru că indiferent ce face, Holly tot se simte singură şi distrusă după moartea persoanei cu care a trăit mai mult de zece ani. Ea şi soţul ei erau cei mai buni prieteni, se înţelegeau unul pe celălalt, erau parteneri de viaţă şi-şi purtau de grijă unul altuia, erau suflete pereche şi s-au iubit şi după ce moartea i-a despărţit. Citisem în “Niveluri de viaţă” că este mai dureros pentru persoana care rămâne în viaţă după ce şi-a pierdut sufletul pereche decât pentru cea care a părăsit lumea. Holly se gândeşte la un moment dat că Gerry al ei şi-a găsit în sfârşit liniştea, că a fost mai bine pentru el să nu mai simtă durerile crunte şi să nu mai vadă cum viaţa i se distruge zi după zi. Sunt de acord cu acest lucru. După moartea lui, singura care a suferit cel mai mult este ea, cea care i-a fost alături şi în momentele bune, dar şi în momentele groaznice. Totuşi, mă gândesc că Gerry a suferit mult mai mult la gândul că o va pierde pe ea şi că o va lăsa singură în lumea aceasta. El ştia că o să moară şi chiar dacă i se rupe sufletul la gândul acesta, a reuşit să dea naştere unui curcubeu care să-i ţină lui locul.

„Ţinteşte luna şi, dacă nu nimereşti, cel puţin vei fi înconjurată de stele.

Promite-mi că de data asta vei găsi un serviciu care-ţi va plăcea!

P.S. Te iubesc…”

În scrisorile sale, Gerry îi “porunceşte” soţiei sale cum să-şi continue viaţa şi o face să înveţe să trăiască din nou. Cel mai înduioşător lucru este sfârşitul fiecărui bileţel, căci dragul de Gerry şi-a jurat iubirea pentru soţia sa de fiecare dată, amintindu-i că o va iubi dincolo de moarte.

Pe lângă tragica poveste a celor doi, în carte este creionată şi o poveste de familie, deoarece singura care-i este mereu alături lui Holly este familia, simbolizând cât de mult înseamnă să ai o familie şi cum sângele nu se face apă. Deşi membrii familiei nu s-au înţeles niciodată foarte bine cu toţii, momentele grele îi apropie şi face ca legătura dintre ei să fie mai strânsă.

De altfel, Cecelia Ahern a surprins şi modul cum oamenii se raportează în momentul când moare cineva. Unii prieteni ai celor doi s-au depărtat de Holly după ce Gerry nu a mai fost, singurii care au rămas fiind Denise, Sharon şi John, cei mai buni prieteni care au avut grijă ca lucrurile să meargă bine. Holly se confruntă pe parcursul acţiunii cu lipsa soţului său, cu neglijenţa celorlalţi şi cu sine însăşi. Refuză să fie fericită când ştie că nu îşi poate împărţi fericirea la doi. Alegerile pe care le face sunt influenţate de ce a mai rămas din Gerry şi învaţă cu greu să zâmbească.

“P.S. Te iubesc” este o carte emoţionantă din scoarţă-n scoarţă. “O poveste de dragoste care îţi frânge inima şi ţi-o lipeşte la loc!” Merită citită şi analizată în profunzime căci sentimentele sunt ascunse, doar cineva capabil le poate simţi şi trăi odată cu personajul. Este imposibil să nu fi auzit până acum de această carte pentru că există şi un film despre care am auzit că este uimitor şi te face să plângi. Voi ce ziceţi?tumblr_n8h075uaiq1r4ueyro1_500

Am primit această minunată carte de la editura All căreia îi mulţumesc din suflet că mi-a dat ocazia să o citesc pe Cecelia Ahern.

2 gânduri despre „Recenzie „P.S. Te iubesc” – Cecelia Ahern