Recenzie „Mâine” – Guillaume Musso

“Emma locuieşte la New York, are 32 de ani şi încă îl mai caută pe bărbatul vieţii ei. Matthew locuieşte la Boston, şi-a pierdut soţia într-un cumplit accident de maşină şi îşi creşte singur fetiţa de patru ani. Cei doi se cunosc pe Internet şi, după un schimb de e-mailuri, cred că au în sfârşit dreptul la fericire. Dornici să se vadă, îşi dau întâlnire într-un micuţ restaurant italienesc din Manhattan. În aceeaşi zi, la aceeaşi oră, fiecare dintre ei intră pe uşa restaurantului. Sunt conduşi la aceeaşi masă şi totuşi… nu se vor întâlni niciodată. Joc al minciunilor? Fantasma unuia? Manipularea celuilalt? Victime ale unei realităţi care îi depăşeşte, Matthew şi Emma îsi vor da repede seama că nu e vorba de o simplă întâlnire ratată…”

„Viitorul, fantomă cu mâinile goale, care promite totul și n-are nimic.” (V. Hugo)

Am auzit de multe ori de Guillaume Musso, vestitul scriitor francez. Știam că acesta scrie cărți de dragoste și mă așteptam să fiu prinsă într-o poveste siropoasă, dar, spre surprinderea mea, Musso împletește dragostea cu thriller-ul, cu misterul și acțiunea. Cartea este scrisă într-un stil clasic, cu un limbaj ușor, ceea ce va face cititul să meargă repede. Deși are puțin peste 400 de pagini, vă garantez că într-o zi ați dat-o gata, datorită acțiunii care vă va prinde în transă.

Matthew este văduv și are o fetiță. Clișeic. Începutul cărților mi se pare, de la un timp, că este un clișeu, ceva de la care mulți autori au plecat și au dezvoltat acțiunea bazându-se pe început. Matthew este profesor de filosofie (moment în care mi-am amintit de profesorul de filosofie din Infernul lui Gabriel și mintea mea deja își imagina următoarele scene, plus că studentele se învârt în jurul lui Matthew), tânăr și aflat în plină suferință. Soția pe care o iubea cu tot sufletul și-a dat duhul într-un accident de mașină, iar eroul nostru a rămas singur cu fetița lor. A trecut aproape un an de-atunci și Matt a rămas singur, încă purtând doliu și gândindu-se necontenit la mama copilului său. Tânărul se simte responsabil pentru moartea soției, iar dacă s-ar putea întoarce în timp, ar face orice pentru a o salva pe Kate, fiind capabil să-și dea propria viață pentru aceasta.

Nimic special sau ieșit din comun. Până acum.

O vom cunoaște pe April cât de curând, fata care stă în chirie în casa lui Matthew, dar între cei doi nu s-a întâmplat nimic, așa că nu avem de ce ne face griji. April este personajul de la care pleacă totul, pentru că ea este cea care-i cumpără lui Matthew laptop-ul Emmei Lovenstein, tipa cu care Matthew va conversa pe e-mail. Matt și Emma își vor trimite e-mail-uri și vor stabili să se întâlnească într-un restaurant. Nimic special, deși această ieșire era specială pentru amândoi.

Emma este somelier  într-un restaurant vestit din New York și iubește ceea ce face. Îi place vinul bun și serile romantice, plimbările lungi și oamenii interesanți. Emma este singură, și ea, după ce s-a despărțit de iubitul ei francez care-i promisese multe lucruri și cu care trăise o poveste de dragoste. Despărțirea a lăsat-o pe Emma îngropată în lacrimi și într-o depresie adâncă, având și tendințe suicidale. Singurul ei scop este de a fi fericită, alături de un bărbat care o iubește, iar familia lui Matt i se pare locul perfect unde ar vrea să fie.

„Nu cred în valoarea existențelor separate. Niciunul dintre noi nu este complet dacă este singur.” (V. Woolf)

În același restaurant. În același moment. La aceeași masă. Dar n-au reușit să se întâlnească.

Și acum vine spectaculosul, momentul care va da peste cap tot cursul romanului. Cei doi vor descoperi cu stupefacție că se află în ani diferiți, Matt este în 2011, iar Emma – în 2010, iar singura lor cale de a comunica este prin intermediul laptopului. Cei doi se află într-o mare dilemă, nu le vine a crede că vorbesc practic, printr-o mașină a timpului. Neîncrederea și modul oarecum SF prin care aceștia comunică (amândoi dețineau același laptop în timp ce conversau) generează un mic conflict între cei doi căci au obiective diferite: Matt vrea ca Emma să împiedice accidentul lui Kate, pe când Emma vrea să facă tot posibilul să fie împreună cu tipul de care s-a îndrăgostit. Lucrurile devin din ce în ce mai complicate pentru că sunt doi necunoscuți care vin din ani diferiți și care pot vorbi doar prin intermediul acelui laptop. Niciunul nu-l cunoaște pe celălalt atât cât să știe de ce e capabil, iar surprizele tot continuă să apară în viața lor.

De acum, povestea intrigantă de dragoste se transformă într-un roman polițist, pentru că lucrurile nu stau așa cum sunt de fapt. Emma face pe detectivul, investighează, pune lucrurile cap la cap, iar într-un final va fi cea care va pune punct acolo unde va trebui.

„Mâine” se va transforma într-un roman cuprinzător, cu multe personaje care au importanță în narațiune, cu întâmplări imprevizibile și cu dezlegări de mistere. Îmi place modul cum autorul dă naștere unor curcubee de emoții printr-un joc al cuvintelor, al întâmplărilor care se amestecă și se întrepătrund. Plecând de la iubire, vor lua naștere și celelalte teme care guvernează romanul și care-l înfrumusețează, prinzând cititorul într-o transă care se va termina după mult timp după ce lectura s-a încheiat. Musso s-a jucat cu sentimentele mele și cu mintea mea, pentru că tot ce anticipasem era năruit în următoarea secundă, fapt ce dovedește că este un autor mare, că-și merită laudele și cărțile lui sunt bune de pus în suflet.giphy

Am primit această carte în urma colaborării cu editura All. O puteți comanda de pe site-ul editurii, unde puteți găsi și celelalte titluri ale lui Musso.

4 gânduri despre „Recenzie „Mâine” – Guillaume Musso