Cum m-am apucat de citit?

Să te apuci de citit nu e ceva SF. Stă în puterea ta să transformi lectura într-o pasiune sau în puterea cărții. Depinde. Trebuie doar să pui mâna pe o carte – cine știe cum, dar acesta e primul pas – și să fii absorbit de acțiunea cărții, să o trăiești, și după terminarea acesteia, să-ți dorești să retrăiești aceeași senzație.IMG_201608220_070357

Momentul când m-am apucat eu de citit nu e departe, aș putea spune că au trecut cel mult 3 ani. Nu știu dacă înclinația mea pentru lectură a apărut încă din copilărie fiindcă îmi plăceau poveștile ilustrate cu prinți, prințese, Cenușărese și Scufițe. Pot spune că eram moartă după cărticelele de cel mult 20 de pagini, de diferite mărimi și cu ilustrații superbe care mă împingeau să aflu și povestea din spatele cuvintelor; după care tânjeam cu atâta ardoare și mă rugam de mama să îmi cumpere (cu lacrimi în ochi). Cred că pentru aproape fiecare cărticică d-aia am plâns de mi-au secat lacrimile ca să fie a mea, dar nu sunt sigură cine mi-a pus-o pe prima în mână (cred că tot mama). Am plâns chiar și pentru o carte cu poezii, despre flori, și pe care o puteam colora (astea-s amintiri ce rămân adânc întipărite în suflet căci nu prea-mi amintesc copilăria în detaliu).

Chiar dacă îmi plăceau cărțile din copilărie, pentru care plângeam ca pentru ciocolată, nu cred că atunci m-am apucat citit, pentru că a urmat perioada când mergeam la școală și nu stăteam eu să citesc. Printre teme și mers la școală petreceam timpul pe afară, zburdând și răzând până intram în casă obosită. Nu pot spune că uram să citesc, dar mi-era silă, ca oricărui copil de altfel. Școala avea o bibliotecă (așa cred) și, poate, ne obligau (nu-mi mai amintesc cu siguranță) să împrumutăm o carte. Eu luasem Alice în Țara Minunilor, carte pe care nu am citit-o nici astăzi, nici atunci când am văzut că are peste 100 de pagini și nu are poze.

Prima carte pe care am citit-o cu adevărat a fost Ocolul pământului în 80 de zile, de Jules Verne, într-o perioadă în care duceam lipsa desenelor de la TV, căci altfel nu cred că aș fi citit-o, dar care mi-a plăcut la nebunie. După, am citit aventurile celebrului Winnetou (Karl May), pe care nu pot spune că le-am devorat pentru că lectura nu decurgea repede, îmi lua mult timp să termin o carte (și erau 3), dar pe care le-am adorat. Și am mai citit primele două volume din Cireșarii (Constantin Chiriță), chiar mi-au plăcut și ele și mi-am promis mie că o să le citesc și pe celelalte. Cărțile astea le-am citit până în clasa a VII-a. Aș putea spune că acum eram legată de literatură, dar după ce am citit Intimidare (doar pentru că am vrut eu să o citesc, nu pentru că eram obligată sau ceva) și am început liceul – care mi-a deschis drumul spre o bibliotecă plină de cărți – pasiunea mea pentru cărți a prins cu adevărat viață.

Ca să începi a citi nu trebuie să mori după cărți de mic, să înnebunești pentru că profa de română îți impune anumite lecturi sau să vrei să te dezvolți. Cred că dacă nu vine din suflet, nu este cu adevărat o pasiunea a ta, care te poate dezvolta, într-o anumită măsură. Cunosc oameni care ar vrea să citească pentru a se dezvolta din punct de vedere cultural, dar nu o fac; alții care și-ar dori să citească pentru că le-ar putea plăcea citind cărțile potrivite, dar nu se apuc; alții care vor să citească pentru a nu mai pierde timpul degeaba și mai suntem noi, ce care pur și simplu vrem să citim și o facem.

Când m-am apucat eu de citit, pe bune, nu am avut niciun scop. Dar acum zâmbesc când cineva îmi spune că sunt diferită de ceilalți adolescenți sau că pasiunea mea mă dezvoltă. E frumos să faci ceva ce-ți place și care are și efecte pozitive asupra ta. Încearcă și tu. Dacă nu ai un argument sigur până acum, singurul este că prostia este dăutănoare, iar singura salvarea stă în cultură, pentru că, în concluzie, cărțile au puterea de a te face mai deștept.

Am scris acest articol, din suflet, la îndemnul celor de la Libris, care au dat startul unui superconcurs. E imposibil să nu știți că Libris e cea mai mișto librărie online, plină de cărți de la cele mai noi cărți, până la cele mai vechi, plus o varietate de cărți de beletristică, prețuri bune și transport gratuit la comenezi de peste 30 de lei.17103543_1307199722658986_509222178055779147_n

Articol ce răspunde provocării Libris, cu ocazia ediției a XIV a Târgului Internațional de Carte și Muzică Libris Brașov

Lasă un răspuns

