Recenzie „Cum să te îndrăgostești” – Cecelia Ahern

„Într-o noapte târzie , Christine Rose se plimbă pe podul Ha`penny din Dublin, când deodată zărește un străin – pe Adam – care se pregătește să se arunce în gol. Pentru a-l convinge să se răzgândească, îi propune un târg: dacă Adam își amână cu două săptămâni gestul disperat, până împlinește 35 de ani, ea o să-i demonstreze că viața merită trăită din plin.

Dar timpul nu stă pe loc. Pe măsură ce se apropie termenul stabilit, Christine își dă seama că nu-și poate ține promisiunea și se vede nevoită să recurgă la metode disperate pentru a-l salva pe Adam. Întâmplările prin care trec împreună te fac să plângi, dar și să râzi, și mai presus de orice te învață să apreciezi viața clipă de clipă.”

Ce face destinul din om? Christine nu știe cum are norocul să dea peste 2 sinucigași pe care încearcă să-i salveze în drumul ei de rătăcire. După ce tocmai s-a decis să divorțeze de soțul său (care pare să aibă niște probleme în legătură cu acest lucru), eroina noastră umblă singurică prin locuri dubioase (să zicem) și dă prima dată de un bărbat ce încearcă să-și ia viață. Încercarea ei de a-l împiedica pe acesta să-și pună capăt vieții nu dă roade, dar destinul acestuia nu se închieie, reușind doar să se rănească și să agonizeze pe patul de spital. A doua oară, Christine reușește să-l convingă pe Adam să coboare de pe podul de pe care avea de gând să se arunce și încheie cu acesta un târg: ea susține că-l va convinge în două săptămâni că viața merită trăită și că nu are rost să se sinucidă.

Avem, așadar, două personaje principale total diferite și greu de înțeles unul pe altul. Christine este totuși optimistă în ciuda a tot ceea ce i s-a întâmplat, nu se lasă distrusă de trecutul său, nici măcar de soțul care nu-i dă un șfanț din căsnicia lor sau de încercările lui de a o face de râs. Pe de altă parte se situează Adam, care se simte pierdut după ce iubita sa l-a înșelat, după ce și-a pierdut serviciul și o mare responsabilitate este gata să pice pe umerii lui și salvarea sa se află în moarte. Pe parcurs, Chris va avea și ea momente de glorie, dar și de deznădejde totală în privința lui Adam, care pare că nu vrea să trăiască, nu-și dă silința să se agațe de viața pe care o duce.

Inspirația Christinei vine din cărțile pe care aceasta le citește și pe care se bazează, care încep cu: „Zece lucruri pentru…”, „25 de motive ca să…”, „Cum să…” etc. Înarmată cu multă răbdare și cu o carte la purtător, ea crede cu tărie că-l va face pe Adam să renunțe la planul său de a se sinucide, îi va arăta cum să-și recucerească iubita care l-a înșelat și cum să se descurce cu responsabilitățile sale. Începe prin a-l ține sub supraveghere pe Adam 24 din 24, încearcă să-i mențină nivelul de speranță ridicat (deși pare că nu dă roade) și să-i îndepărteze ideea sinuciderii odată pentru totdeauna.

Ca și în celelalte cărți, Cecelia Ahern ne arată întâmplările reale care sunt evidențiate prin imaginația sa. Personajele sunt tipice Ceceliei, carismatice și pline de viață, dar mai sunt și cele triste și posomorâte, care duc o luptă continuă cu viața. Cum să te îndrăgostești  vorbește despre regăsirea speranței, despre viața dură pe care o duc unii oameni, dar și despre o dragoste care nu poate fi împărtășită, ținută în umbra unei pasiuni vechi ce încă arde.

Christine și Adam sunt personajele care dau viața acestei cărți, cele în jurul cărora se învârte acțiunea și care sunt susținute din spate de celelalte personaje. Amândoi vor descoperi pe parcurs că au mai mult lucruri în comun decât s-ar fi gândit – o relație eșuată, o mamă decedată de la o vârstă fragedă – și ajung să conviețuiască împreună nedându-și seama cât de mult i-ar putea afecta lucrul acesta. Povestea vă va faceți să vă temeți de urmări, să înțelegeți viața și să vă îndrăgostiți de aceasta. În același timp, va frânge inimi.

Mulțumesc, editura ALL pentru carte.