Recenzie „Mulțumesc pentru amintiri” – Cecelia Ahern

„Joyce Conway supraviețuiește unui accident teribil și unei căsnicii ratate. Justin Hitchock ține prelegeri despre artă, este divorțat, nu își găsește liniștea și acceptă să doneze sânge doar pentru a impresiona o doctoriță frumoasă. Poveștile lor par să nu aibă nimic în comun, și totuși o legătură indestructibilă se creează între cei doi, scoțându-i din banalitatea cotidianului. Odată ieșită din spital, Joyce își dă seama că viața ei s-a transformat într-un șir continuu de amintiri care nu-i aparțin și este copleșită de un puternic sentiment de déjà-vu. Își amintește experiențe netrăite, lucruri necunoscute și visează neîncetat o fetiță blondă făcând piruete. Justin Hitchock devine din profesor detectiv, încercând să descopere cine este persoana căreia i-a salvat viața și care acum îl copleșește cu mesaje. Cum se va sfârși oare aventura celor doi?”tumblr_oqjc8r9qnr1vuq5cqo1_500

Și în această carte Cecelia Ahern se joacă neîncetat cu destinul personajelor, mânuiește acțiunea ca un maestru și îți dă peste cap orice așteptare sau îți zdrobește orice fărâmă de speranță. Personajele ei sunt oameni simpli, oameni cu care te poți identifica și cu care-ți va fi ușor să empatizezi, dar cu vieți date peste cap din diferite motive. Stilul Ceceliei este același ca și în celelalte cărți, plin de viață, ușor umoristic și cu o tentă de mister.

În romanul de față, ne sunt aduse în prim-plan două personaje al cărăror destin cotește brusc și le aduce într-o situație neobișnuită căreia nu-i pot da de cap. Joyce este aproape să cadă într-o prăpastie fără sfârșit și luptă cu supraviețuirea după ce o întâmplare nedreaptă i-a luat ceea ce-și dorea cel mai mult: bebelușul nenăscut pe care l-a pierdut în graba de a răspunde unui apel neimportant. Misiunea ei este de a-și regăsi drumul în viață, de a face alegerile corecte, chiar dacă acestea o vor despărți de trecut, de viața de familie și de amintiri, dar poate ca aceste decizii îi vor schimba radical viitorul.

Aproape același lucru se întâmplă și cu Justin, care este într-un stadiu de adaptare la noua sa viață, dincolo de America și departe de viața pe care a trăit-o. Divorțat și cu o adolescentă pe care nu vrea să o lase să crească, Justin își împarte viața între cea de tată și cea de pasionat al artei care ține prelegeri, vorbește și visează artisitic. În drumul său spre regăsirea de sine, Justin ia o decizie care îi va schimba atât viața sa, cât și pe cea a unei persoane necunoscute ce va purta o părticică din el pe oriunde merge.

Personal, îmi place la această autoare cum îmbină obișnuitul cu necunoscutul, visele cu realitatea, viața unui om cu a altuia. Îmi place modul de relatare al acțiunii, cel de descriere al personajelor și de exprimare al sentimenteleor, dar cel mai frumos este modul cum destinele personajelor se ciocnesc exact ca în viața reală, asta făcând din cărțile ei să se apropie cel mai mult de realitate.

Revenind la personaje, Cecelia dă naștere unui caleidoscop de personaje, fiecare calitate și defect al acestora îmbinându-se și creând o bucățică de artă. Joyce este tânăra de 33 de ani care a pierdut un copil și este pe cale să se piardă și pe sine, care și-a pierdut soțul după ce iubirea dintre ei s-a stins și singurul liant dintre ei nu a mai existat, care și-a pierdut mama cu 10 ani în urmă pe când nu știa cum să-și ia viața în propriile mâini și care, acum, locuiește cu tatăl său pe care-l iubește cel mai mult pe lume. Deși se pierde într-un labirint al amintirilor, al regretelor și-al alegerilor, prietenii și, mai ales, tatăl ei o vor aduce pe drumul cel bun și-o vor împinge să iasă la liman, dovedindu-se a fi o femeie plină de viață, de creativitate și de putere.

„Un văl atârnă între cei doi poli, o simplă alunecare a unui lucru care e transparent pentru a ne avertiza sau a ne mângâia. Acum urăști, dar privește prin acest văl și vezi posibilitatea iubirii, ești trist acum, dar privește în partea cealaltă și vei vedea fericire. Calmul absolut până la dezastrul absolut se petrece atât de repede, într-o clipită.”

Tatăl lui Joyce – Henry – este invicibil, un luptător care iese mereu învingător din lupta cu viața, nepierzându-și niciodată umorul și iubirea pentru fiica sa, precum și pentru soția sa moartă. Relația dintre cei doi emoționează prin multe semne de afecțiune și prin acțiuni care demonstrează legătura unică dintre membrii familiei Conway. Deși  are 75 de ani, este singur și suferă de afecțiuni ale memoriei și are un defect fizic, Henry nu renunță la umorul său unic, la glumele pe care le face cu privire la orice și încearcă pe cât poate de mult să-i dea și fiicei sale din forța sa.

În contrast cu cei doi sunt Justin și fiica sa, Bea, care nu găsesc numitorul comun în înclincelile lor, dar care nu renunță să aibă grijă unul de celălalt, să-și împărtășească viața de zi cu zi, problemele și pasiunile. Justin este profesor de Istorie a Artei, rector, scriitor, tată și erou, salvator de vieți și donator de sânge. Și-a transformat pasiunea pentru artă în viață și a reușit să realizeze lucruri la care nici nu visa, chiar dacă se subestimează, dar lucrează continuu la îmbunătățirea sa. Justin nu este o persoană atât de amuzantă, pe cât sunt acțiunile pe care le săvârșește, precum și cererile stupide pe care le are de la o persoană căreia i-ar fi salvat viața: coșulețe cu brioșe, cafeaua și ziarul la ușă sau aducerea hainelor de la curățătorie.

Ei bine, când toate aceste lucruri încep să se întâmple, inima lui Justin o ia la goană și începe să facă pe detectivul în speranța că va găsi persoana a cui viață a salvat-o. Dar acesta nu este singurul lucru ciudat care i se întâmplă, ci mai este unul: întâlnirile neobișnuite pe care le are cu Joyce și sentimentele pe care le are cu privire la ea.  Sentimentul de déjà-vu este prezent atât în mintea lui, cât și în mintea ei, precum și amintirile și cunoștințele pe care și le împart din nu se știe ce cauză. Între cele două personaje se iscă o conexiune inexplicabilă care-i apropie, dar îi și îndepărtează pe amândoi.tumblr_mq8uirwuxk1rsyukao1_1280

Vom fi martorii unei alergături continue și a unui scop greu de atins ce pare a se îndepărta cu fiecare pas, vom asista la momente emoționante, dar și tensionante, la momente care ne vor face să râdem cu lacrimi și vom empatiza cu personaje care ne par foarte cunoscute, parcă scoase din realitate. Cărțile Ceceliei sunt mai mult decât reale, prezintă povești de viață care se pot întâmpla oricui, iar toate personajele ei au calități, defecte, ocupații și vieți reale, nimic ieșit din tipare, dar de care cititorii se vor îndrăgosti cu siguranță.

Mulțumesc editurii ALL pentru exemplar.