Recenzie „Contesa Aneke” – Cristina Nemerovschi

„Alexandra, o adolescentă rebelă, este trimisă de părinți să își petreacă vacanța de vară într-un sat din Transilvania, pentru a fi îndepărtată de o iubire considerată imorală. Odată ajunsă în V., ea este atrasă de poveștile localnicilor legate de o crimă săvârșită în urmă cu mai mult de un veac: contesa Aneke fusese acuzată de incest și vrăjitorie și ucisă în pădure. Alexandra pornește pe urmele contesei, hotărâtă să afle ce s-a întâmplat cu adevărat. Castelul ascunde mistere la fiecare colț… Pe măsură ce fapte și personaje stranii ies la iveală, Alexandra își dă seama că are în comun cu frumoasa vrăjitoare mai mult decât și-ar fi imaginat, inclusiv iubirea ei secretă și interzisă. Va reuși Alexandra să salveze această iubire și în final propria viață, sau va avea soarta tragică a Anekei?

Două lumi distincte se întrepătrund: lumea adolescenților de azi, cu Facebook, concerte rock, tatuaje și pierce-uri, și lumea contesei dispărute, cu intrigi de curte și povești uitate.

Un mistery romance în tonuri întunecate despre incest, superstiții, trădări, secrete, legende transmise peste veacuri.”45-COLLAGE

De la bun început am crezut că ideea cărții este fascinantă, îmbinând trecutul – cu prinți, contese, vrăjitori, magie – cu prezentul nostru cel de toate zilele în care ni se par că aspectele menționate mai sus sunt doar imaginație și că nu ar exista așa ceva. Romanul de față o aduce pe Alexandra – adolescenta tipică zilelor noastre – într-un sătuc din Transilvania (V.), sat ce este bântuit oarecum de contesa ucisă pentru păcatele sale. Ei bine, mă așteptam oarecum să am perspectiva ultimei vrăjitori din Transilvania, dar am avut parte de perspectiva adolescentei trimise de părinți să se lupte cu fantomele trecutului și m-am delectat cu prologul și epilogul din perspectiva personajului pe care-l voiam.

Povestea contesei Aneke mi se pare cea mai interesantă parte a cărții, fiind fascinantă viața acesteia și modul subtil prin care ne este prezentată, într-o poveste plină de suspans. Aneke a fost acuzată de vrăjitorie și incest pentru că era îndrăgostită de fratele ei vitreg – Mathias – de către sătenii din V. și victimă a pedepselor aplicate de ei. Autoarea evidențiază mentalitatea de-acum un secol, oamenii care învinuie o persoană din înalta societate a vremii ce păcătuiește într-un anume fel de blestemățiile ce se răsfrâng asupra lor – moartea unor animale, ce a continuat și după ce contesa a fost ucisă cu sânge rece. La fel ca orice crimă, aceea a Anekei nu a fost săvârșită ca bătând din palme. În jurul contesei se perindau oameni care încercau ba să o salveze, ba o aduceau mai aproape de pieire. În fuga sa spre salvare, Aneke nu mai privește în urmă și este luată pe nepregătite și aruncată în brațele morții care nu ezită să o ia, teoretic vorbind.

Deșii țăranii transilvăneni „au stârpit diavolul” nu au încetat să creadă că sufletul contesei încă mai bântuie prin castelul care i-a fost casă sau prin locul unde aceasta și-a dat ultima suflare în chinuri. Alexandra se trezește prinsă într-o buclă a timpului, înconjurată de oameni închiși la minte și fără orizonturi, îmbătrâniți de vreme și închiși într-un mister. Adolescenta noastră nu pare să ia în seamă detaliile satului în care a poposit, fiind mai mult fascinată de explorarea ruinelor unde-a trăit odată Aneke, de povestea încâlcită a unei Lorene și unui Mathias scoși din alt timp și puși într-o altă viață și de fratele său vitreg de care este îndrăgostită. Ea este genul tipei energice, visătoare, în căutare de ceva nou, fata care nu se lasă învinsă de prejudecățile oamenilor și crescută în libertate, cu o mamă foarte cool. Pe cât de plină de viață mi se pare Alexandra, pe atât de opac mi se pare Răzvan, de care am avut ocazia să mă ciocnesc câte puțin pe parcursul lecturii. Deși Alexa mărturisește relația în care s-a aventurat cu fratele ei vitreg și faptul că acesta îi împărtășește sentimentele, mi se pare că Răzvan este totuși prea retras, oarecum rece și indiferent, captiv într-o lume doar a lui pe care nu vrea să o părăsească. Alexa se schimbă și ea după aventurile pe care le are în satul V., după experiențele ciudate pe care le trăiește și după salturile pe care le face în timp, ajungând ca mintea ei să se clatine puțin, lumea să se întoarcă cu susul în jos pentru ea și să facă se se piardă pentru un moment.

Pare-se totuși că Alexandra îi seamănă lui Aneke, amândouă firi libertine și cu aspirații înalte, îndrăgostite de frații vitregi care par încet să le clatine întreaga ființă. Îmi modul cum Alexa ia contact cu trecutul, cu poveștile țăranilor, cu fricile lor și cu viața de acum 100 de ani, cum se lasă dusă la ghicitoare și speriată de o fetiță, cum renunță la prejudecăți și acceptă lucrurile ce i se dezvăluie deși este speriată de moarte. Cristina Nemerovschi aduce în secolul al XXI-lea o lume fascinantă, gotică și misterioasă, o lume pe care ți-ai dori să o explorezi sau să fi parte din ea într-o viață anterioară și pune în prim-plan o adolescentă cu care ți-e ușor să te identifici. Stilul este ușor, cursiv, întâmplările curg lin și suspansul te apasă cu atât mai mult cu cât avansezi cu lectura, iar fiorul de teamă nu se oprește din a-ți curge prin sânge; cel puțin la mine așa a fost.

Ultima vrăjitoare din Transilvania nu a fost întru-totul ceea ce mă așteptam pentru că visam să merg alături de Aneke pe drumul ei spre moarte, dar nici perspectiva Alexei nu este de dat la o parte. Citind cărți ale autoarei care au mai multă introspecției, mai multă analiză a sentimentelor, mi s-a părut că aceasta duce puțin lipsă de analiză, fiind și foarte scurtă și cu multe întâmplări care se desfășoară într-un ritm alert, sentimentele personajelor nu sunt destul de aprofundate, iar eu am fost puțin prin ceață. Lăsând lucrurile acestea la o parte, în genere, a fost o carte care m-a scos din cotidian, pe care am citit-o repede și care m-a captivat prin măiestria cu care povestea a fost brodată.

Mulțumesc din suflet editurii Herg Benet pentru exemplarul oferit, pe care vi-l puteți achiziționa de aici într-o ediție nouă, hardcover și absolut încântătoare.

3 gânduri despre „Recenzie „Contesa Aneke” – Cristina Nemerovschi