Recenzie „Inima mea și alte găuri negre” – Jasmine Warga

„Aysel, o adolescentă de șaisprezece ani pasionată de fizică, este obsedată să-și planifice sinuciderea. Cu o mamă care nici nu o poate privi fără să se cutremure, colegi răutăcioși și un tată a cărui crimă a dat peste cap micul oraș, Aysel este pregătită să-și transforme „energia potențială” în neant.

Este doar o problemă, însă: Aysel nu e convinsă că are curajul s-o facă singură. Dar odată ce descoperă un site cu o secțiune care se cheamă Parteneri pentru Sinucidere, Aysel crede că a găsit soluția: un adolescent cu pseudonimul FrozenRobot (aka Roman), bântuit de o tragedie de familie, își caută și el partener.

Deși Aysel și Roman nu au nimic în comun, în scurt timp ajung să-și găsească fiecare locul în viața distrusă a celuilalt. Pe măsură ce planul lor de sinucidere începe să capete contur, Aysel se întreabă dacă într-adevăr vrea să meargă până la capăt. În cele din urmă, ea trebuie să aleagă între dorința de a muri și încercarea de a-l convinge pe Roman să trăiască, pentru a-și descoperi „energia potențială” împreună. Numai că Roman ar putea să nu se lase convins.”poilyjuhtgf

Când vorbești despre o carte cu o temă atât de dură ca sinuciderea, ți-e greu să-ți găsești cuvintele. Cel mai des, oamenii recurg la sinucidere când lumea nu mai are niciun farmec pentru ei, când le-a fost luat tot ce au avut ori când se pierd și nu se mai pot regăsi, oricât ar încerca. Fiecare trece printr-o stare de depresie care le înnegrește conștiința, îi distruge mai mult decât a făcut-o până atunci și eliberare stă în a-și pune capăt acestei vieți agonizante. Cartea de față prezintă extreme de clar și pe înțelesul tuturor cauzele depresiei, boala în sine, dar și consecințele acesteia, toate din prisma unei adolescente exilate de oamenii din jurul său.

Aysel nu e adolescenta care a făcut ceva și brusc toată lumea o urăște. Nu e adolescenta populară și nici nu-și dorește să fie. Nu are niciun prieten. Se simte singură chiar și în mijlocul familiei sale. De ce? Pentru o crimă pe care a comis-o tatăl său înainte ca ea să se fi născut măcar. Partea asta e cea mai revoltătoare și cea care m-a enervate profund. Și pe voi, nu? Doar ideea, dar să vedeți cum este scos în evidență lucrul acesta. Crima a fost săvârșită cu mai bine de 16 ani în urmă, dar nimeni nu a uitat-o și părinții au avut grijă să le bage în cap cine a comis-o și Aysel a devenit nimeni alta decât „fata criminalului”. Așa se întâmplă când este ucisă o mare vedetă a orașului.

M-am revoltat într-atât de mult bazându-mă pe disprețul celorlalți față de o adolescente nevinovată încât i-am urât pe toți. Până și pe maică-sa am urât, femeia care a fost în stare să se recăsătorească și să facă doi copii, dar să nu aibă grijă de fata ei pentru simplul motiv că-i aduce aminte de fostul soț aka criminalul orașului. Bineînțeles că toți se ascund după deget, dar Aysel a devenit un cunoscător foarte bun al tuturor tresăririlor, expresiilor de milă, dar mai mult a celor de dispreț, precum a devenit și ținta glumelor nesărate ale colegilor de școală. A avut o adolescență groaznică, dar este hotărâtă să-i pună capăt. Este hotărâtă s-o șteargă din lume pentru totdeauna, să devină nimic și să scape de limaxul negru care i-a acoperit toate organele, inclusiv inima și creierul.

„Nu poți trăi doar pentru miracole.”

Deși vrea cu desăvârșire să-și sfârșească această viață, n-aș spune că-i chiar obsedată de lucrul acesta. Sau este, până să-și întâlnească partenerul de sinucidere, care este chiar obsedat. După ce-l întâlnește pe Roman și pune cap la cap detaliile planului de sinucidere, cum ar fi locul și data, devine mai obsedată de fizică și doar pasionată de ce cotitură va lua viața ei. Își pune obsedant întrebarea: ce se va întâmpla cu energia ei potențială după ce va muri? Va mai continua să existe în aer? Sau se va spulbera în neant?

Roman e total diferit de Aysel. Este înconjurat de oameni care-l iubesc cu adevărat și care-i arată acest lucru. Se pedepsește singur pentru ceea ce s-a întâmplat în urmă cu un an și consideră că merită să moară. A renunțat la pasiunile lui, la prieteni, la tot ceea ce l-ar putea face fericit și s-a izolat într-un ocean de regrete și reproșuri în propria-i casă. Totuși, Roman are puterea să zâmbească, ceva ce lui Aysel îi lipsește cu adevărat. Poate faptul că mama sa nu-l ignoră și nu-l învinuiește a avut un rol în asta. Sau poate a fost țestoasa care îi ține de urât. Tot ceea ce i-a mai rămas este zâmbetul strâmb pe care-l afișează și dorința aprigă de a-și duce pedeapsa până la capăt, asumându-și orice riscuri, inclusiv acela de a frânge inima mamei sale care are grijă de el ca de ochii din cap.

„N-am avut niciodată o persoană care să mă facă fericită. Poate chiar mai important, n-am avut niciodată o ființă pe care să încerc să o fac fericită. În marea schemă a lucrurilor, poate că toată tristețea, ura și frica care sunt direcționate spre mine ar putea fi anihilate de iubirea altei persoane. Poate că tot ce îmi doream era un scop, care să pună capăt pendulării absurde.”

Din punctul meu de vedere, Aysel în compătimește. Ei i-a lipsit iubirea mamei sale mai mult decât orice. Consider că ar fi supraviețuit dramei vieții ei dacă ar fi avut parte de iubire măcar din partea familiei. Acum, nu pot să neg că familia n-o iubea câtuși de puțin, dar faptul că nu o arătau și se purtau oribil cu ea au afectat-o. Se vede faptul că viața nu mai este așa mohorâtă pentru ea după ce simte căldura pe care o emană mama lui Roman, dar și el, și după felul în care se simte împreună cu Roman. Întâlnirile pe care le are cu acesta sunt căi de evadare din viața ei sumbră și plictisitoare, din mediul care o sufocă. Se simte în largul său împreună cu el, fiind omul care o înțelege și care nu o judecă, indiferent de ce i s-a întâmplat. Partenerul ei de sinucidere pare să o afecteze mai mult decât și-ar fi dorit vreunul dintre ei. Roman nu se simte nici el în stare să moară singur și-și pune toate speranțele în Aysel. Momentele scurte pe care le petrec împreună nu au voie să-i dezbine hotărârea. El nu trebuie să o facă să zâmbească. Pentru că dacă o face, Aysel se va răzgândi și va încerca să-l tragă și pe el înapoi de la planul lui. Fiecare acțiune pe care o săvârșesc are un înțeles ascuns. Dar nu toți înțeleg același lucru. Se comit greșeli. Se ajunge la compromisuri. Dar în final, alegerea aparține fiecăruia în parte.

– Te-am făcut fericită, spune, iar cuvintele îi ies greu și sunt încâlcite.

– Da, m-ai făcut fericită.

– Nu trebuie să te fac fericită. Nu ne putem da voie să ne facem fericiți unul pe altul.

– Ar fi chiar atât de rău?

– Ar distruge totul.

Inima mea și alte găuri negre vorbește despre ceea ce nu văd oamenii, despre lucruri care-i sperie pe oameni și la care nu vor să se gândească. Depresia e de neînțeles din exterior și se vede clar în această carte. Ne mai arată și ce efect au lucrurile din jur asupra noastră, efecte la care nici nu ne-am putea gândi. O vorbă urâtă sau o privire aruncată în silă ajută la decăderea unei persoane. De altfel, cartea e despre lupta interioară a personajelor, despre lupta pe care aceștia o duc împotriva propriei minți și cum reușesc să o învingă sau nu. E despre viața pe care o poate duce cineva fără ca nimeni să știe. E despre depresia cruntă care afectează și cele mai sănătoase minți și distruge vieți pas cu pas. Fiecare știe ce se întâmplă în viața proprie, dar asta nu înseamnă că nu-și poate da seama dacă nu este ceva în neregulă cu o persoană din mediul său. Orice ajutor contează, oricât de mic ar fi.

„Mintea, prin ea însăși, poate face din paradis un infern și din infern un paradis.”

Mulțumesc editurii Herg Benet pentru exemplar și pentru faptul că au tradus o frumusețe de carte. O puteți comanda de aici, alături de alte cărți ale editurii.

3 gânduri despre „Recenzie „Inima mea și alte găuri negre” – Jasmine Warga