Recenzie „Cele treisprezece motive” – Jay Asher

„Prima dragoste a lui Clay Jensen îşi înregistrează ultimele cuvinte…

Clay Jensen se întoarce acasă de la şcoală şi găseşte pe verandă un pachet ciudat, adresat lui. Înăuntru descoperă mai multe casete înregistrate de Hannah Baker – colega lui de care era îndrăgostit –, care s-a sinucis cu două săptămâni în urmă.

Vocea lui Hannah îi dezvăluie că există treisprezece motive pentru care a decis să-şi pună capăt vieţii. Clay este unul dintre ele. Dacă va asculta casetele, va afla şi de ce.

Clay îşi petrece noaptea străbătând oraşul, cu Hannah pe post de ghid. Devine martor la durerea ei şi află adevărul despre el însuşi – un adevăr pe care nu şi-a dorit niciodată să îl înfrunte.

„Totul contează”, susţine Hannah şi explică apoi cum s-a înlănţuit totul, cum bulgărele de zăpadă a devenit din ce în ce mai mare, cum zvonurile împotriva cărora n-a reuşit să lupte s-au tot înmulţit până ce a simţit că nu mai poate face faţă.

Cele treisprezece motive este, cu siguranţă, un roman care te pune pe gânduri şi care te va face să-i priveşti cu mai multă atenţie pe cei din jur. Vei înţelege de ce cuvintele pot să doară mai mult decât crezi, dar şi – alese cu grijă – să aline.

Iar, în final,  când vei închide cartea – pe care o vei urî sau iubi, dar lectura ei nu te va lăsa indiferent – şi vei trage linie, vei descoperi, paradoxal, o minunată pledoarie pentru viaţă – treisprezece motive pentru care e frumoasă şi merită trăită.”tumblr_omrq4uXlqQ1v6i74go1_500

Cartea sau serialul? Asta-i o întrebare la care nu știu să vă răspund fiindcă n-am văzut serialul care a ajuns viral. Dar până să văd serialul, o să vă povestesc despre carte, care mi-a plăcut, și-o să vă spun și de ce mi-a plăcut. În primul rând, cred că nu este o carte care să-ți ridice moralul căzut la pământ și să te facă să zâmbești. Nu, în niciun caz nu este o astfel de carte pentru că Hannah e moartă… și-a făcut-o cu mâna ei din 13 motive, aș zice eu, destul de stupide. Acum nu sunt sigură dacă ea era într-o fază proastă, poate în depresie, și aceste 13 motive i-au agravat starea și-au împins-o să se sinucidă. Nu știu asta, dar tot ceea ce știu sunt cele 13 motive care au împins-o pe marginea prăpastiei și cât de reale sunt acestea.

Din punctul meu de vedere, această carte dă mai mult o morală decât un tratament la ceva. Îți spune să nu faci ceva ce-i poate afecta pe ceilalți, să fii atent și la comportamentul celor din jurul tău, nu doar la tine, dar și să te pui în locul unei persoane care-a fost înjosită de tot liceul și nu are niciun prieten. Motivele care au împins-o pe Hannah să se sinucidă alternează de la bârfe de adolescenți până la nepăsarea persoanelor din jur. Se vede clar că nimănui nu-i pasă dacă vreun elev trece printr-o stare de depresie sau că-și dorește să moară, dar toți își doresc să știe cine ar putea fi ca să-și bată joc de el, în niciun caz să-l ajute. Iar dacă vreunul ar vrea să ajute, renunță pe drum.tumblr_oo0ax5AA9Y1w5qsbao6_r1_1280

13 persoane au adus-o pe Hannah în pragul sinuciderii. Neintenționat, evident. Tot ceea ce facem este neintenționat, dar nimeni nu știe cât de mult poate fi afectată o persoană de acțiunile noastre. Înainte să moară, Hannah Baker s-a înregistrat povestind despre fiecare persoană în parte și despre acțiunile lor. Casetele cu pricina sunt făcute să circule, de la prima până la ultima persoană, fără întreruperi. Le primești, le asculți, le dai mai departe. Simplu. Dar nu atât de simplu când rămâi traumatizat după ce-ai aflat adevărul din spatele unei sinucideri.

„Regulile sunt destul de simple. Sunt doar două. Regula numărul unu: Asculţi. Regula numărul doi: Dai mai departe. Sper că niciuna nu va fi floare la ureche.”

Personajul care nu are ce căuta pe casete este Clay Jensen, tipul care ascultă casetele în timp ce noi citim. Aflăm odată cu el ceea ce s-a întâmplat cu adevărat. Clay e tipul deștept și carismatic, dar căruia nu-i place să iasă în evidență; tipul care s-a îndrăgostit de fata care s-a sinucis cu două săptămâni în urmă.  El nu ar fi putut să-i facă vreun rău, ba chiar voia să fie împreună cu ea, deși credea că nu este de nasul ei. Eu cred că greșeala lui este aceea că nu a făcut nimic.

Casetele se derulează cu o viteză uimitoare, la fel cum zboară și paginile, și ascultăm când vocea lui Hannah, când gândurile lui Clay. Urmând harta lăsată de fată și ascultându-i vocea, Clay revede locurile prin care se plimba Hannah sau locurile unde au avut loc unele întâmplări nefericite din viața ei. Sinuciderea ei este ascunsă de un mister greu de descifrat, dar cu ajutorul casetelor lucrurile vor fi simplificate vizibil. Cine sunt cele 12 persoane care sunt menționate pe casetele lui Hannah? Ce i-au făcut de au împins-o să se sinucidă? Dar cel mai important, de ce se află băiatul de care-a fost îndrăgostită pe o casetă incriminatorie?

tumblr_oo0ax5AA9Y1w5qsbao7_r1_1280

Cele treisprezece motive analizează un subiect sensibil, dar pune în evidență fapte mai mult decât adevărate. Oricine a avut măcar o dată de-a face cu răutatea colegilor sau bârfele care au ieșit dintr-o întâmplare nevinovată. Dar oare astea sunt atât de grave încât să te facă să te sinucizi? Am spus că mi-a plăcut și e chiar adevărat. Mi-a plăcut modul original de a vedea ceea ce s-a întâmplat, prin vocea lui Hannah, fiind o carte pe care o citești extrem de repede. Misterul te învăluie și-ți dorești să afli tot ce are personajul de spus, fie că este de bine sau de rău, fie că e trist sau te poate face să zâmbești măcar puțin. Mi-a plăcut morala pe care o dă, una care se repetă ca să ne intre bine în cap. În final, știm că „totul contează”.

Mulțumesc editurii pentru exemplar. Cartea a fost reeditată anul acesta și o puteți achiziționa din diverse librării sau de pe site-ul editurii.

P.S. Dacă vreți să citiți o carte care abordează același subiect, dar îl tratează diferit, recomand Zilele noastre care nu vor mai fi niciodată și Inima mea și alte găuri negre.

2 gânduri despre „Recenzie „Cele treisprezece motive” – Jay Asher