Recenzie „Aeria” – Maria Dahvana Headley

„Unde îți este casa, când te-ai născut printre stele?

Aza Ray s-a întors pe Pământ. Prietenul ei, Jason, este în culmea fericirii. Familia îi este vindecată. Ea duce o viață normală sau pe cât de normală poate fi, dacă ți-ai petrecut ultimul an murind, trezindu-te pe o navă și descoperind că propriul tău cântec poate schimba lumea.

Și într-adevăr… nu este o viață normală. O parte din Aza tânjește după lumea din nori, oricât de mult i-ar iubi pe cei de pe pământ.

Când paranoia lui Jason legată de siguranța Azei îl determină să facă o greșeală teribilă, Aza devine ea însăși o fugară în Magonia, nevoită să se confrunte cu mama ei, Zal Quel, o ființă radicală, însetată de sânge, proaspăt evadată, și cu Dai, partenerul ei de cântat. Aza trebuie să călătorească până la capătul lumii în căutarea unei arme legendare, Stolul, într-o aventură care o va schimba pe vecie.

În această continuare extraordinară a apreciatului roman Magonia, o fată trebuie să facă o alegere imposibilă între două familii, două cămine… și două versiuni ale propriei personalități. ”tumblr_on64v7btLc1ur4u6io1_500

Aeria mi s-a părut altfel decât Magonia, ori poate că doar nu mai făceam eu legătura cu unele întâmplări din primul volum. Pentru mine, Magonia nu a fost ceea ce a fost pentru mulți dintre cititorii ei. Mulți erau wow, o lume nouă, în cer, cu păsărele, ceva nou, inovator, dar pentru mine nu a existat sentimentul ăsta. Cred că Magonia a fost cartea care mi-a diminuat interesul pentru cărțile fantasy, cum este ea și am de multe ori impresia că mă zgârie pe creier unele cărți, dar am și cărți fantasy care îmi plac cu adevărat. Ori poate a fost de vină personajul care mă dădea peste cap cu atitudinea ei nu-mi-e-frică-de-moarte sau știu-că-o-să-mor. Sau sarcasmul ei necondiționat.

În Aeria nu e chiar așa, pentru că Aza e îndrăgostită. De Jason, prietenul ei cu capul în nori și îngropat în știință, care a vrut-o pe Pământ, și nu în cer. În sfârșit, se gândește la tot ceea ce există în jurul ei și nu numai la propria-i persoană. Acum, Aza trebuie să ia alegeri care vor avea urmări pentru toată lumea, trebuie să se gândească la rece la propriile sale sentimente și dorințe. Acum, nu mai este copilul bolnav cae putea muri în secunda următoare, ci Aza Ray Quel într-o piele nouă și cu un scop în viață.

„Poate așa e întotdeauna, în orice univers ai fi, în cer, pe pământ, între ele. Poate când mori te întorci la toți acei oameni, poate ești iar alături de ei, de alegerile pe care nu le-ai făcut și de cele pe care le-ai făcut. Poate că iubirea e asta și numai asta. Alegerea pe care o faci.”

Întoarsă pe Pământ, Aza ia pielea unei alte persoane, pentru că se știe că ea a murit, nu a că a făcut o scurtă călătorie până în cer și apoi s-a întors să-și trăiască viața de muritoare. Este Aza doar pentru Jason și familia ei. Și pentru magonienii care sunt pe urmele ei. Deși este în sânul familiei, se simte în pericol și este mereu înspăimântată de gândul că i s-ar putea întâmpla ceva rău. Lumea din cer este pe cale să se destrame, dar ea nu-i acolo, chiar dacă ar trebui să fie. Se presupune că ea va fi cea care va salva Magonia și Pământul de la destrămare. Dacă se va întâmpla ca Magonia să-și găsească sfârșitul, și Pământul va avea aceeași soartă.

În ciuda faptului că se simte fericită și iubită de Jason, mai ales când este în brațele lui, Aza simte că lipsește ceva din ea. Lipsește partea magoniană, cu tot ce cuprinde ea, cu toate misterele și secretele, toate responsabilitățile și alegerile pe care trebuie să le ia. De-asta, trebuie să ia cea mai grea alegere din viața ei: să părăsească sau nu Pământul, în favoarea Magoniei? Își poate lăsa familia și prietenul, abia regăsiți, în urmă și să-și ia în primire viața de conducătoare a magonienilor?

„Lumea e plină de nedreptăți, de haos, de durere și oroare. Cine poate fi condamnat cu adevărat că încearcă să-și sape o groapă și să trăiască în ea sau să se piardă într-o grotă și să nu mai iasă niciodată printre oameni? Dacă oamenii nu fac decât să se rănească unul pe altul? Dacă singurul lucru pe care am putut să-l fac, s-o iubesc pe Aza cum n-am să mai iubesc niciodată pe nimeni, îi face rău?”

Aza este și puțin înspăimântată de ceea ce se poate întâmpla pe Magonia. Mama sa este personajul ce-o înspăimântă, prin puterea ei, acțiunile și dorințele ei. Lumea pe care o dorește Zal este total diferită de cea pe care-o vor ceilalți magonieni. Și Zal Quel este în stare să facă orice e nevoie pentru ca visele ei să prindă contur. Dacă se întoarce în cer, cu sau fără voia ei, Aza trebuie să se confrunte cu mama ei și ar trebui să o învingă, să-i distrugă planurile și să salveze lumea de deasupra.

„Speranța e ceva cu pene

Ce-n suflet plutește

Și cântă fără vorbe – cântă

Și nu se mai oprește”

În acest volum, personajele sunt mai mature, mai conștiente de ceea ce li se întâmplă și mai îngrijorate. Fiecare pentru soarta cuiva. Aza se îngrijește de soarta oamenilor, iar Jason de soarta ei. În acest volum, apar elemente noi care pigmentează acțiunea, precum secrete, comploturi, jocuri de putere sau trădare. Dar toate acestea au un scop nobil. Și-n final, întrebarea va fi: a meritat oare?

„Când e vorba de încredere, problema e că trebuie să crezi în cineva, cu toate că știi că asta s-ar putea încheia cu un dezastru.”

Mulțumesc editurii Leda pentru exemplar.  O găsiți pe libris.ro, unde aveți transport gratuit la comenzi mai mari de 50 de lei, iar la comenzile mai mici transportul este doar 7 lei (cel mai mic preț la transportul prin curier, față de orice altă librărie online). De asemenea, este disponibilă și pe elefant.ro (astăzi este valabil BOOKS50, care se aplică la comenzi mai mari de 90 de lei). O puteți găsi și aici sau aici, alături de alte chestii bookish. Iar cărțile în engleză sunt disponibile aici sau aici, împachetate minunat fără vreun cost în plus.