Recenzie „Toate acele locuri minunate” – Jennifer Niven

„O emoţionantă poveste de dragoste despre o fată care învaţă să trăiască de la un băiat care vrea să moară.

Theodore Finch e fascinat de moarte şi se gândeşte neîncetat la tot felul de modalităţi în care şi-ar putea pune capăt zilelor. Violet Markey trăieşte pentru viitor, numărând zilele rămase până la absolvire.

Când Finch ar putea evada atât din micul ei oraş din Indiana, cât şi din suferinţa copleşitoare provocată de recenta moarte a surorii sale. Când Finch şi Violet se întâlnesc pe marginea clopotniţei de la şcoală, nu este foarte limpede cine pe cine salvează. Iar când devin parteneri într-un proiect de descoperire a „minunilor naturale” din statul lor, amândoi fac descoperiri mult mai importante: Finch poate fi el însuşi numai alături de Violet. Iar Violet numai alături de Finch poate uita de numărătoarea zilelor şi poate începe să le trăiască.

Însă, în timp ce lumea lui Violet creşte, a lui Finch începe să scadă.”original

Stiți… sunt cărțile alea pe care le citești o singură dată și-ți rămân în minte pentru totdeauna. Și mai sunt acele cărți pe care le citești și sunt atât de minunate încât mai vrei să le citești încă o dată. Toate acele locuri minunate e această carte, care-ți rămâne în minte și-n suflet și pe care-ai reciti-o mereu cu aceleași emoții. Nu există cuvinte care să descrie emoțiile pe care le-am simțit de-a lungul lecturii pentru că încerc să le caut să mă exprim cât mai bine, dar nu prea reușesc. Am citit-o de două ori și credeți-mă că aș mai citi-o o dată. Anul trecut era o carte foarte populară, pe care toată lumea o citea – cel puțin adolescenții –  și am citit-o și eu la vremea aceea, anul trecut pe vremea asta. Și-am mai citit-o acum, nerăbdătoare să retrăiesc povestea, deși știam dinainte cum se termină. Am descoperit la a doua lectură alte detalii, am înțeles altfel povestea și am fost mult mai atentă, iar la sfârșit mi-a plăcut la fel de mult ca prima dată.

Violet și Finch se află, la prima vedere, la poluri opuse, indiferent despre ce ar fi vorba. Însă, lucrurile nu sunt chiar așa, căci asemănările sunt mai puternice decât deosebirile. Încă din momentul când se întâlnesc în clopotnița școlii, urcați acolo pe cont propriu, dar cu același gând – să se sinucidă, drumurile lor sunt făcute să se intersecteze, iar acest aspect le va schimba viețile amândurora.

„Ne amintim clipe, nu zile.”

Violet Markey este steaua liceului. Sau a fost, cel puțin. Momentul de răscruce al vieții ei a fost când și-a pierdut sora într-un accident de mașină, pentru care Violet se simte vinovată. Cred că i-aș putea împărți viața în două – înainte de accident și după accident. În prima perioadă, Violet era  sclipitoare, populară, creativă și plină de viață. Avea cele mai bune note, cei mai populari prieteni, era curtată de cel mai mișto tip din liceu, iar viața ei de-acasă era cum nu se poate mai roz. După accident, toată această ”frumusețe” a vieții lui Violet dispare, înlocuită de suferință, lacrimi, depresie, izolare și gânduri sinucigașe. Deși familia îi este alături și o iubește la fel de mult, prietenii ei sunt aceeași, Violet este alta, schimbată radical și greu de adus pe linia de plutire.bff7f0079d83ae96a56287ece1506efa

Theodore Finch este cunoscut drept ciudatul liceului. Aproape toată lumea – nu toată lumea pentru că liceul are peste 3000 de elevi – îl cunoaște drept ciudat, din diferite motive stupide, în special pentru că are gânduri sinucigașe. El nu a suferit după vreun accident, ci copilăria lui a fost cea care l-a afectat, trăind într-o casă cu un tată impulsiv, bătăuș și care mai târziu și-a părăsit familia în favoarea alteia. Viața lui Finch nu a fost niciodată la fel de roz ca a lui Violet, nici măcar pe aproape, și nici nu va fi vreodată. Mama sa muncește și face tot ce-i stă în putință să-și îngrijească copii, se interesează de ei, deși nu o face implicându-se cu adevărat, sentimentul dominant în familia lui fiind de indiferență, fiecare trăind pe cont propriu mai mult.0495de873bc019b604a7a1d3d6d330de

Întâlnirea dintre Violet și Finch are efecte asupra amândurora, așa cum am spus. Această întâlnire le va schimba viața amândurora, relația lor va evolua și vor descoperi împreună că viața poate fi frumoasă. Începând prin a fi parteneri la un proiect la școală, cei doi vor deveni prieteni, iar mai târziu sentimentele lor vor evolua, se vor transforma din prietenie în iubire. Deși Finch nu este cea mai pozitivă persoană și stările sale de spirit sunt cele mai schimbătoare, încearcă să îi redea lui Violet fericirea, să-i arate frumusețea lucrurilor și s-o ajute să treacă peste tragedia vieții ei.

„Înainte de a muri aș vrea să ____________. Să cânt la chitară ca Jimmy Page. Să compun un cântec care va schimba lumea. Să descopăr Marele Manifest. Să am un rost pe lume. Să fiu persoana care doresc să fiu și asta să fi suficient. Să știu ce înseamnă să ai un prieten foarte bun, cel mai bun. Să contez.” (Finch)

„Să nu-mi mai fie frică. Să nu mai gândesc prea mult. Să umplu golurile lăsate în urmă. Să conduc din nou. Să scriu. Să respir.” (Violet)

„Înainte de a muri aș vrea să trăiesc ziua perfectă. Și să întâlnesc Boy Parade. Și s-o sărut pe Violet Markey.” (Finch)

Violet și Finch trăiesc niște momente superbe, iar ei sunt niște personaje pe care le îndrăgești instant. Finch e acel gen de tip carismatic, misterios și hot, de care nu ai cum să nu te îndrăgostești, deși este obsedat de moarte, în special de sinucidere. Pare stabil, dar te poți îndoi mereu de el și te poți aștepta să-i frângă inima lui Violet. Finch este singuratic, nu vorbește despre problemele sale și îi place să se izoleze, iar acest mister al lui o ține la distanță pe Violet de a-l înțelege, dar nu și de a-l iubi. El o înțelege pe Violet și devine lumina care-i deschide orizonturile, iubirea de care avea atâta nevoie. Totul pare a merge bine, din ce în ce mai bine, dar inevitabilul se produce și afectează totul, mai ales relația celor doi.

„Ai fost din toate punctele de vedere tot ce mi-aș fi putut dori. Dacă ar fi putut să mă salveze cineva, aceea ai fi fost tu.”

Toate acele locuri minunate e MINUNATĂ. Pare banal să zic minunată, dar dacă veți citi cartea veți înțelege de ce o caracterizez astfel. E o carte tristă, dar și fericită, o carte plină de moarte și de viață, pe care o vei iubi deși parcă n-ai vrea. Aș fi putut să zic mai multe, dar nu vreau să dau spoilere. Trebuie neapărat să citiți ca să înțegeți cât de frumoasă și cât de M-I-N-U-N-A-T-Ă este, cu ciudatul Finch și Ultraviolet Remarkey-abila în rolurile principale.

S-a anunțat mai demult că se va face și un film pe baza cărții, cu Elle Fanning în rolul lui Violet, dar nu se știe încă momentul apariției. Sper că va fi cât mai curând.

Până la apariția filmului, aveți timp să citiți cartea, pe care  o găsiți pe libris.ro, unde aveți transport gratuit la comenzi mai mari de 50 de lei, iar la comenzile mai mici transportul este doar 7 lei (cel mai mic preț la transportul prin curier, față de orice altă librărie online). De asemenea, este disponibilă și pe elefant.ro (uneori este valabil BOOKS50, care se aplică la comenzi mai mari de 90 de lei). O puteți găsi și aici sau aici, alături de alte chestii bookish. Iar cărțile în engleză sunt disponibile aici sau aici, împachetate minunat fără vreun cost în plus.

P.S. Încercați să nu vă îndrăgostiți de Finch. Știu că nu o să reușiți! 😉

10 gânduri despre „Recenzie „Toate acele locuri minunate” – Jennifer Niven