Recenzie „Tu” – Caroline Kepnes

„Atunci când o tânără și frumoasă scriitoare aspirantă intră în librăria din New York în care lucrează Joe Goldberg, el face ceea ce ar face oricine în situația lui: îi caută pe Google numele pe care l-a aflat de pe cartea de credit.

Este doar o singură Guinevere Beck în întreaga metropolă. Ea are un profil public de Facebook și postează pe Twitter neîncetat, dezvăluindu-i lui Joe tot ce ar avea nevoie să știe: se recomandă pur și simplu Beck, pentru prietenii ei, a urmat cursurile la Universitatea Brown, locuiește pe Bank Street și va fi la un bar din Brooklyn diseară – locul perfect pentru o întâlnire „întâmplătoare”.

Pe măsură ce Joe capătă în mod invizibil și obsesiv controlul asupra vieții lui Beck, el orchestrează o serie de evenimente pentru a se asigura că Beck nimerește în brațele lui primitoare. Trecând de la statutul de hărțuitor din umbră la cel de iubit oficial, Joe se transformă în bărbatul visurilor lui Beck, totul în timp ce, pe tăcute, înlătură orice obstacol care i-ar putea sta în cale. Chiar dacă asta ar însemna să ucidă.”b1882e556fc49c92d72e11f90f823a3e

Joe este îndrăgostit până peste cap de Beck, tânăra enigmă care a pășit în librăria unde lucrează el, și ajunge până în stadiul de a fi obsedat de ea, de a-i ști toate mișcările, gândurile și secretele. Iubirea lui pentru Beck este dominată de dorință carnală, de posesivitate, de gelozie și de obsesie, firește. Încrederea în sine pe care o are Beck, îndrăzneala pe care aceasta o afișează îi stârnesc lui Joe curiozitatea, încuranjându-l să o caute, să o cunoască și să o iubească. Din primul moment în care fata pășește în librărie îi atrage atenția librarului anxios, cel care judecă oamenii că și-au luat Dan Brown și-au adăugat și Salinger în coș ca să pară mai cultivați, același care se pierde cu privirea între rafturi căutându-și noua obsesie.

Joe este un personaj complex, greu de înțeles, un personaj pe care mi-e imposibil să-l îndrăgesc. Poate să mi se facă milă de el, dar îl urăsc pentru ceea ce face și ce gândește. El nu e protagonistul care să salveze oamenii, ci acela care-i ucide pe oameni din egoism, din gelozie și din orgoliu, din orgoliul de a fi el mai presus decât oricine. Deși nu-mi place Joe, chiar admir autoarea că a avut curaj să creeze un astfel de personaj și că l-a conturat atât de bine, că i-a conturat atât de bine nebunia și obsesia bolnavă. Ce mai admir, pe lângă acest lucru, este textul adresat, ca și cum Joe vorbește direct cu Beck și îi scrie ei, divulgându-și absolut orice gând. Totul este necenzurat, liber, viu. Același stil de scriere l-am întâlnit și în Bad Romance, dar într-un cu totul alt context (recenzia e aici).

„TOTUL are un apogeu. Așa e natura vieții.”

Revenind la acest roman, am remarcat că toată acțiunea decurge lin, repede, deși se întinde pe 450 de pagini. Joe nu așteaptă să acționeze, își joacă rolul perfect și-și schimbă măștile cât ai clipi, în funcție de situația în care se află, iar povestea își menține ritmul constant. De la simpla căutare pe twitter a lui Beck, Joe ajunge să o urmărească până la casa ei, să o privească pe geam și să-i intre în viață neinvitat, făcând tot posibilul să o facă a lui și să nu o împartă cu nimeni. Lui nu-i ajung detaliile picante de pe twitter-ul lui Beck, vrea să știe mai mult și mai mult și tot mai mult pe zi ce trece. Vrea să se implice în viața ei și să o coordoneze. El vrea, gândește, plănuiește, numai că masca de om bun și cumsecade îi ia locul celei de obsedat când este în prezența tinerei.

Cred că Tu este mai mult o analiză a personajului decât a acțiunii. Dacă aș sta, l-aș putea analiza pe Joe în fiecare scenă, i-aș putea schița trăsăturile din monologul său neîncetat și imaginea de ansamblu ar fi la fel de complexă ca personajul însuși. Știți ce e cel mai tare? Joe poartă cele mai multe măști. Este o contradicție. Cred că e bipolar, ori something like that; dar cine sunt eu să-l diagnostichez?! Cum spuneam, poartă cele mai multe măști. Câte o mască pentru fiecare persoană cu care i-a contact – una e pentru dl. Mooney, șeful său, al e pentru Beck, viitoarea lui iubită, alta e pentru clienții librăriei și tot așa. Cred că are o mască și pentru el însuși. În mintea lui e bun, face tot ce trebuie și tot ce e corect, nicidecum altfel. Deși poartă aceste îngrozitor de multe măști, la un moment dat acestea vor dispărea, iar el va rămâne singur, izolat în carapacea sa. Dar deștept. Adevărul ăsta e, că Joe e chiar un personaj deștept, care analizează problema pe toate părțile și care e în stare să-și ducă planurile la bun sfârșit. Un personaj nebun, dar deștept.9781476785615_p0_v6_s1200x630

Povestea dintre el și Beck nu începe ca prin minune. Joe reușește să aducă pe cine trebuie, unde trebuie și când trebuie. Joe este cel care orchestrează totul, este păpușarul care-și controlează piesele cu măiestrie. Același personaj care-și pune planul în aplicare după ce-a urmărit totul din umbră, după ce a aflat mai mult decât ar fi putut ști vreodată. Astfel, Joe va deveni într-un timp scurt din urmăritor iubitul lui Beck, acea fată inocentă care nu știe cine e băiatul de lângă ea cu adevărat. Astfel, Joe se schimbă pe măsură ce se apropie de Beck și-și dorește mai mult decât îi oferă ea. El nu vrea doar scurte plimbări, întâlniri pe fugă, ci totul mult mai intens. Obsesia lui pentru fată și gelozia pe fiecare persoană care petrece mai mult timp cu ea îl fac să o ia razna. Evoluția lui Joe nu este previzibilă, în ciuda faptului că stările lui se agravează și omul bun din el pălește.

Beck este pusă în antiteză cu Joe. Ea este zâmbitoare, senină, chiar superficială în viața de zi cu zi, deși pe Twitter e cea mai profundă în hashtag-uri. Deși vrea stabilitate în viața ei, nu este persoana capabilă de așa ceva, nu e pregătită de relații serioase, ci este în pregătire, în pregătire să-și clădească visurile și să-și găsească marea iubire. Suferința ei după un iubit sau legătura indestructibilă dintre ea și prietena ei Peach îl fac pe Joe să înnebunească. Orice lucru care nu-l include și pe el îl aduce la limita nebuniei. Diferența dintre ei doi este clară – ea este luminoasă, iar el este sumbru, controlat de obsesii.

Dacă n-ați citit Tu, nu ați cunoscut obsesia.

Găsiți romanul Tu, alături de celelalte cărți publicate de editura Herg Benet, pe site-ul editurii (cu reducere în perioada aceasta) sau pe libris.ro, unde aveți transport gratuit la comenzi mai mari de 50 de lei, iar la comenzile mai mici transportul este doar 7 lei (cel mai mic preț la transportul prin curier, față de orice altă librărie online). De asemenea, este disponibilă și pe elefant.ro (uneori este valabil BOOKS50, care se aplică la comenzi mai mari de 90 de lei). O puteți găsi și aici sau aici, alături de alte chestii bookish. Iar cărțile în engleză sunt disponibile aici sau aici, împachetate minunat fără vreun cost în plus.

În plus, nu uitați că anul acesta apare și serialul produs de Netflix și care va avea premiera pe 9 septembrie cu Penn Badgley (Joe Goldberg) și Elizabeth Lail (Guinevere Beck). Trailer-ul este disponibil aici.

4 gânduri despre „Recenzie „Tu” – Caroline Kepnes