Recenzie „Ura cu care lovești” – Angie Thomas

„Starr Carter este o adolescentă de șaisprezece ani care se mișcă între două lumi: cartierul sărac în care locuiește și liceul cu pretenții pe care îl frecventează în suburbii. Echilibrul instabil în care se află aceste lumi se spulberă în clipa când Starr este martoră la împușcarea mortală de către un polițist a celui mai bun prieten al ei din copilărie, Khalil, care nu avea nicio armă asupra lui.

În scurt timp, moartea lui Khalil se transformă în subiect de știri la nivel național. Unii îl etichetează drept infractor, alții spun chiar că ar fi fost traficant de droguri. Protestatarii încep să iasă pe străzi în numele lui Khalil. Câțiva polițiști, dar și cel mai influent traficant local încearcă să-i intimideze pe Starr și familia ei. Toată lumea vrea să știe un singur lucru: ce s-a întâmplat cu adevărat în noaptea aceea? Iar singura persoană care poate să răspundă la întrebare este Starr.

Dar ceea ce spune sau nu spune Starr ar putea tulbura apele în interiorul comunității din care face parte. Ba mai mult, ar putea chiar să-i pună viața în pericol.”

Ura cu care lovești este un roman de actualitate, încât devine dureros. Asociez multe scene din carte cu ceea ce se întâmplă în România în această perioadă, dar nu numai. Am vrut tare mult să citesc cartea fără să știu mare lucru despre ea, mai interesată făcându-mă ideea că va apărea un film după această carte (19 octombrie este dată lansării). Acum, după ce-am citit cartea am convingerea fermă că merită din plin să fie ecranizată, astfel încât povestea să fie cunoscută de mai mulți oameni. Deși este un roman young adult, ar fi lectura perfectă pentru oricine pentru nu e clișeic, nu e vorba despre un lucru tipic tinerilor; din contră, este vorba despre o întreagă societate.

Comunitatea în care trăiește Starr este divizată (să zic așa) în două: zona bogată, unde trăiesc în majoritate albii, unde sălăștuiește liniștea și bunele maniere, și zona mai săracă, unde trăiește comunitatea de culoare, negrii, în care există bande, infractori, traficanți de droguri, focuri de armă și frica. Starr trăiește între aceste două ”lumi”, construindu-și astfel două personalități – fata obișnuită, reală, care este în cartier, și fata cizelată, liniștită, mască pe care-o poartă când merge la liceu, în suburbii, unde majoritatea sunt albi (negrii sunt excepții acolo). Lovitura care-i dă ambile lumi peste cap lui Starr și o face să conștientizeze cum este societatea și ce se întâmplă este moartea celui mai bun prieten, Khalil, ucis de un polițist alb, moment în care ea era cu totul prezentă.

Știți cum a fost… moartea tânărului a fost picătura care a umplut paharul. În special faptul că șansele ca lui Khalil să i se facă dreptate sunt aproape nule. ”Rivalitatea” dintre albi și negri era cunoscută de toată lumea, iar ceea ce s-a întâmplat nu face decât să evidențieze acest lucru, acest rasism revoltător. Khalil este ucis încă din capitolul 2, iar pe parcursul cărții vă spun că veți fi revoltați, veți citi cartea încruntați, cu pumnii strânși, dar și cu inima în gât. Ceea ce își doreșe toată lumea, inclusiv cititorul, este ca tânărului, care și-a pierdut viața mult prea devreme, care nu a apucat să guste întrutotul lumea și care nu a avut norocul să-și trăiască viața cum ar fi trebuit, să i se facă dreptate. Cunoscând exact scena și personajele încă de la început, dar și rememorând-o pe parcurs, în același timp cu Starr, cititorul va fi extrem de conștient și de revoltat de orice se va întâmpla.

Starr și Khalil erau împreună în mașina condusă de băiat, în noaptea fatidică. În drum spre casă, cei doi ascultau muzică și depănau amintiri, fiind foarte buni prieteni, dar care nu s-au mai văzut de mult timp. În drumul lor, Khalil este oprit de poliție, iar cei doi ascultă indicațiile polițistului, neîncercând în vreun fel să se opună sau să-i facă rău organului de poliție. Legitimat și forțat să iasă din mașină, Khalil se apleacă să-și întrebe prietena dacă este bine, însă acesta este momentul în care polițistul alb se decide să-i tragă câteva gloanțe băiatului, care-și dă viața în brațele lui Starr. Tragedia de față este dureroasă, iar durerea se simte mult pe parcursul acțiunii, la înmormântare sau la vederea știrilor difuzate la TV, în mărturiile lui Starr ori chiar în fiecare gând pe care aceasta îl îndreaptă spre prietenul ei, acum mort.

„Înmormântările nu sunt pentru cei morți, sunt pentru cei vii.”

Khalil nu a fost chiar cea mai inocentă persoană, însă atunci când a fost împușcat, chiar nu a greșit cu nimic, fapt evidențiat foarte clar și de mărturiile lui Starr. Un băiat sărac, crescut de o bunică mișto, dar care, din păcate, a fost diagnosticată cu cancer, și având o mamă dependentă de droguri, Khalil nu reușește să facă față lumii și greutăților care i se pun în cale din cauza banilor. Nevoit să găsească o soluție, cea mai rapidă și mai eficientă este să devină traficant de droguri, fără a se implica însă în vreo bandă de cartier. Acest aspect – cum că el este traficant de droguri – fac din Khalil nu o victimă, ci o persoană care și-a meritat soarta. În opinia creierelor mici – care habar nu aveau de existența lui și nu-l cunoșteau absolut deloc – și a multor albi, polițistul care l-a împușcat n-a făcut decât o favoare ucigând un dealer de droguri. Situația incertă și această puternică discriminare nu fac decât să pună paie pe foc în războiul dintre negri și albi. Toți vor să se facă dreptate, însă dreptatea este văzută altfel de fiecare persoană în parte. O armă cu două tăișuri, care se va îndrepta fie spre criminalul de drept, fie spre victima devenită infractor post mortem.

„Uneori, oricât de multe lucruri bune ai face, se întâmplă și lucruri rele. Ideea e să continui să faci lucruri bune.”

Starr este pusă într-o situație cruntă, imediat după ce-și pierde cel mai bun prieten, băiatul alături de care a petrecut atât de mult timp și în compania căruia a crescut și și-a creat cele mai frumoase amintiri. Băiatul pe care-l cunoștea ca pe sine însuși (aparent), cel care i-ar fi fost alături mereu și pentru care ar fi făcut și ea la fel, a avut ghinionul de a-și pierde viața dintr-o prostie, dintr-un accident (să fie oare un accident?), în brațele ei, adresându-i ei ultimele sale cuvinte și privind-o pe ea pentru ultima dată. Starr este martorul de la locul crimei, care nu vrea însă ca identitatea să-i fie demascată și care, după ceea ce s-a întâmplat, va înțelege cât de importantă este în acest joc al dreptății și cât de importantă este dreptatea în lume. O adolescentă de 16 ani va trebui să-și învingă teama, să se adune și să reconstruiască momentul tragic pentru a elimina nedreptatea, discriminarea și răul din societatea în care trăiește. Starr evoluează mult pe parcursul cărții, devenind la final persoana care este cu adevărat, lăsând toate măștile să cadă și exteriorizându-și sentimentele.

Cazul lui Khalil este dificil. Este îngreunat de imaginea poliției, de reținerile din mărturisirile lui Starr, de revoltele oamenilor și imaginea bandelor din cartier, care-și vor identitatea ascunsă și protejată. Starr este prinsă la mijloc, prinsă între dreptate și infractori, între speranță și moarte, între frică și liniște. Trebuie să-și aleagă cu grijă vorbele, privirile, mișcările pentru a nu se pune în pericol, atât pe ea, cât și familia și prietenii.

„Se spune că cei nefericiți atrag lângă ei pe alții asemenea lor, dar eu cred că același lucru e valabil și pentru furie.”

Aș putea zice că Ura cu care lovești este un roman de formare, mai ales pentru Starr. Este un roman frumos, dar și dureros totuși. Acțiunea este atât de reală și realitatea atât de cruntă încât ți se face pielea de găină și aproape ai lacrimi în ochi. Ura cu care lovești este un roman care adună totul la un loc – momentele bune, frumoase, petrecute alături de prieteni și familie, care te fac să zâmbești și să te bucuri, alături de acelea triste, dureroase și cele care te fac să-ți fie teamă. Este un roman real, atât prin acțiune, cât și prin personajele surprinse. Este un roman real și prin emoțiile care-i împânzesc paginile, prin gândurile și îndrumările pe care le transmite. Un roman dureros de real, cu un mesaj puternic.

Trailer-ul filmului îl găsiți aici, iar cartea o găsiți pe libris.ro, unde aveți transport gratuit la comenzi mai mari de 50 de lei, iar la comenzile mai mici transportul este doar 7 lei (cel mai mic preț la transportul prin curier, față de orice altă librărie online). De asemenea, este disponibilă și pe elefant.ro (uneori este valabil BOOKS50, care se aplică la comenzi mai mari de 90 de lei). O puteți găsi și aici sau aici, alături de alte chestii bookish. Iar cărțile în engleză sunt disponibile aici sau aici, împachetate minunat fără vreun cost în plus.