Recenzie „Jack Spintecătorul. Crimele din Whitechapel” – Kerri Maniscalco

„Audrey Rose Wadsworth, fiica unui controversat lord britanic, duce o viaţă dublă. Ziua, tânăra de doar 17 ani îşi împarte timpul între ceaiuri dansante, spectacole de circ şi probe la croitoreasă. Seara, studiază în secret medicina şi îşi ajută unchiul să facă autopsii. Când diabolicul Jack Spintecătorul începe să terorizeze întreaga Londră, ucigând femei nevinovate, Audrey Rose porneşte o investigaţie pe cont propriu. Ancheta însă o va duce în faţa unor adevăruri greu de digerat, iar adolescenta va trebui să ia decizii care îi vor frânge inima.”stalking_jack_the_ripper_aesthetic_by_simplyshelbs16-danaag8

Iar vă spun că mi-a plăcut foarte tare coperta (deși i-am găsit un mic defect după ce am prea analizat-o), însă și descrierea de pe spatele cărții m-a incitat. În plus, faptul că acțiunea se desfășoară în secolul al XIX-lea și că totul este povestit din perspectiva lui Audrey și nu din aceea a unui narator obiectiv m-au făcut să-mi doresc tot mai tare să o citesc. Mi-a plăcut foarte mult și am rămas în așteptarea celui de-al doilea volum, așa cum mi se întâmplă cu fiecare serie începută. A fost ceva nou în sfera cărților pe care eu le citesc, nu a fost cu regi sau regine ori cu ființe cu puteri supranaturale sau o simplă poveste de dragoste contemporană.

Plasată în Londra anilor 1888, acțiunea este presărată cu regulile bunor maniere, cu politețuri, secrete întunecate și mister la tot pasul. Iar Audrey Rose se potrivește perfect în această combinație, întruchipând domnișoara neîmblânzită care trebuie să fie conformă cu regulile societății în care trăiește. Ea este pasionată de medicina legală, de cazuri suspecte și mai puțin de baluri dansante, de bârfe sau de ceaiurile împreună cu fetele de vârsta ei. Audrey îmbină însă cele două laturi ale sale și-și petrece zilele conform regulilor societății și dorințelor tatălui său, iar serile în compania unchiului și-a ajutorului acestuia, Thomas, cunoscând în profunzime corpul uman.0a99873c4f1c3c8a01fc050cd335e083

Pasiunea ei pentru medicină îi va aduce atât belele, cât și lucruri bune. Deși tatăl său nu e de acord cu ceea ce face și îi impune restricții, Audrey Rose îl sfidează și lucrează cu unchiul său pe ascuns, fapt ce-o ajută să-l întâlnească pe Thomas. Relația dintre cei doi este mai întâi conflictuală, iar mai apoi de prietenie. Cartea conține doza perfectă de romantism, nici mai mult, nici mai puțin, ci exact cât să incite cititorul și să creeze relația potrivită între cele două personaje. În timp ce Audrey Rose este sensibilă, inocentă, plină de afectivitate, Thomas este detașat, chiar rece, arogant și plin de mister. Fetei i se citesc emoțiile pe chip, pe când fața lui Thomas este impasibilă, nu dezvăluie nimic din gândurile sau sentimentele sale. Împărtășesc doar aceeași pasiune, pe care o fructifică însă diferit. Sunt mai diferiți decât asemănători, dar acest lucru nu le este potrivnic, iar amândoi vor învăța pe parcursul acțiunii câte un lucru de la celălalt și se vor cunoaște mai bine.

Adevărata aventură a lui Audrey Rose are ca punct de plecare crimele odioase care se petrec în orășelul în care ea trăiește. Un criminal anonim – care mai târziu se va autointitula Jack Spintecătorul – ucide în nebunia sa femei, în special prostituate, luându-le vreun organ sau mutilându-le pentru totdeauna, lăsându-le într-o baltă de sânge în întunericul nopții. Alături de Thomas și de unchiul său, doctorul Wadsworth, tânăra încearcă să elucideze misterul morților și să-l prindă pe criminal. Situația în care va fi pusă Audrey va trece de la tragic la mai tragic. Știe cu siguranță că nu ea este criminalul ce-a băgat spaima în locuitorii orașului, însă toate persoanele din jurul său pot trece pe lista de suspecți, începând cu doctorul Wadsworth, care studiază amănunțit crimele și care păstrează în laboratorul său organe în formol adunate din toate autopsiile sale, continuând cu Thomas Cresswell, care poate împărtășește aceeași manie cu a unchiului, cu polițistul care conduce ancheta și culminând cu propriul tată.

„Moartea nu poate fi întinată de prejudecăți precum poziția socială sau sexul. Îi ia și pe regi, și pe regine, și pe prostituate, lăsându-i pe cei vii răscoliți de regrete. Ce-am schimba dacă am ști că sfârșitul este așa de aproape?”

Înconjurată de o serie de suspecți și poate chiar de însuși Jack Spintecătorul, Audrey se pune în pericol de fiecare dată când cercetează singură cazul. Evadând din casa tatălui, tânăra adună informații necesare și pune cap la cap detalii, astfel încât este cu un pas înaintea poliției, cât mai aproape de a descoperi făptașul, dar totuși în pericol. Audrey avansează de la munca în laborator la aceea pe teren, ascunzându-se în umbre, urmărind cu ochii în patru mișcările celorlalți și micșorând lista de suspecți, până când va fi sigură de unul singur. Îmi place la ea că are ambiție și este aproape independentă. Este deșteaptă, dar nu refuză să mai învețe câte ceva, ascuțindu-și simțurile și perfecționându-și arta deducției. Femeie fiind într-o societate a bărbaților, Audrey nu se sfiește și profită de avantajele de-a fi de sex feminin, în ciuda faptului că situația cere, câteodată, prezența unui bărbat.

Cel mai tare mi-a plăcut atmosfera de epocă, mi-au plăcut până și politețurile câteodată enervante și, pe lângă acestea, relația dulce-amăruie dintre Audrey și Thomas. Cartea este misterioasă, palpitantă, cu plottwist-uri  și situații limită. Aș putea spune că este o carte imprevizibilă, dar n-ar fi întrutotul adevărat pentru că eu am anticipat multe acțiuni (fiind cât de cât obișnuită cu lumea cărților și-a filmelor mistery și crime) și-am bănuit multe personaje încă de la început, chiar și pe cel pe care l-a bănuit Audrey, și sfârșitul nu m-a dat peste cap, chiar dacă a fost dureros. Povestea este mult mai complicată decât am lăsat eu să se vadă, pentru că nu vreau să-i stric farmecul plin de suspans și de fascinație, iar firul poveștii este țesut cu grijă, fiecare piesă fiind pusă la locul ei și legată strâns de precedenta și de următoarea. Și vă atrag atenția că emoțiile, reflecțiile și trăirile intense nu sunt date la o parte, ci puse în lumină.tumblr_oe9zyjxxzi1s8gndto1_1280

Jack Spintecătorul e o carte minunată, cu o acțiune interesantă și plină de adrenalină, cu un personaj principal feminin excepțional și un masculin la fel de bun, cu o atmosferă care pare că te trimite exact în anii aceia și care te fascinează prin detalii. Deși nu sunt fan al doctorilor sau al bălților de sânge, mi-a plăcut și m-a fascinat modul cum sunt descrise chestiile medicale, în special autopsiile. Detaliile chiar mi-au dat fiori și numai imaginea din mintea mea mi-a creat o stare anapoda. Ediția apărută la noi este minunată, în special că are câteva ilustrații, de la schițe și desene până la scrisori și imagini ale orașului, ce se potrivesc exact cu toate întâmplările desfășurate.

Cartea este dispobilă pe site-ul editurii,  pe libris.ro, unde aveți transport gratuit la comenzi mai mari de 50 de lei, iar la comenzile mai mici transportul este doar 7 lei (cel mai mic preț la transportul prin curier, față de orice altă librărie online). De asemenea, este disponibilă și pe elefant.ro (uneori este valabil BOOKS50, care se aplică la comenzi mai mari de 90 de lei). O puteți găsi și aici sau aici, alături de alte chestii bookish. Iar cărțile în engleză sunt disponibile aici sau aici, împachetate minunat fără vreun cost în plus.

Volumul doi al seriei Anchetele lui Audrey Rose va apărea cu siguranță în iarnă, dacă nu chiar mai devreme, la Gaudeamus.

5 gânduri despre „Recenzie „Jack Spintecătorul. Crimele din Whitechapel” – Kerri Maniscalco