Recenzie „Revertis” – Laura Nureldin

„Lauren B. Callis și-a petrecut toată viața fugind de propriul trecut. Asta a făcut în ultimele secole. Este o femeie frumoasă, un organizator de evenimente extrem de căutat în New York și vampir. Speră ca Nemesis-ul ei să nu o găsească niciodată. Dar, când ești nemuritor, „niciodată” înseamnă foarte mult timp.”

De Laura Nureldin și de cărțile sale am auzit de mult timp, înainte să aflu că este prezentatoare de știri. Înainte de Revertis, a mai scris Demoni și seria Regii Timpului, pe care nu le-am citit încă. M-a atras întâi coperta cărții și titlul care-mi sună atât de bine în minte, iar faptul că-mi doream să citesc una din cărțile autoarei m-a convins să pun mâna pe ea. Fără să mă gândesc, aș fi zis că este prima carte cu vampiri pe care am citit-o, dar gândindu-mă la cărțile pe care le-am citit, mi-am dat seama că prima carte cu vampiri citită de mine este Ultimul viking, de Oana Arion (tot o autoare româncă). N-am citit Twilight saga ori Jurnalele vampirilor. Am avut tentația de a o face, dar nu știu ce m-a reținut. M-am uitat la The Vampire Diaries și la The Originals, totuși.

În carte, miturile despre vampiri sunt cam aceleași, diferența regăsindu-se în crearea vampiriului prim. Ființe ale întunericului, jumătate vii-jumătate moarte, nemuritore și înzestrate cu puteri neomenești, vampirii Laurei Nureldin seamănă izbitor cu cei din serialele la care mă uit eu. Odată ce sângele de vampir a intrat în organismul oamenilor, le vindecă acestora rănile, însă dacă omul moare cu sânge de vampir în vene, va învia drept vampir, nevoit fiind să se hrănească după aceea cu sânge de om, altfel ca sfârși mort de-a binelea. De asemenea, vampirii sunt sensibili la lumina soarelui, care-i poate face cenușă imediat, și sunt nevoiți să poarte cu ei o Piatră a Lunii, încustrată într-o bijuterie sau direct în piele. Au toate simțurile mult mai dezvoltate decât ori altă ființă umană, puterea de a-i constrânge (sau sili, cum zice în carte) pe muritori și posed, din fericire, nemurirea.

„Cu toții fugim de ceva. Tot ce putem face este să sperăm că, orice ar fi el, acel ceva nu ne va prinde din urmă.”

Deși aceste aspecte sunt comune, îmi place însă că povestea despre crearea vampirilor este originală și tare interesantă, iar punctul forte este îmbinarea vampirismului cu vrăjitoria. Romanul debutează cu Lauren, vampirița care și-a ascuns adevărata identitate sub diverse nume de-a lungul perioadei de când a fost transformată și care trăiește acum în secolul XXI, cunoscută drept cea mai bună organizatoare de evenimente din New York. Acțiunea se desfășoară pe două planuri – unul urmărește prezentul, iar cel de-al doilea reprezintă o incursiune în trecut, realizată pe baza amintirilor personajelor. Transformarea lui Lauren a fost fără voia ei, săvârșită de un necunoscut – care acum i-a devenit protector și suflet pereche – ea fiind, la acea vreme, ființa îngrozită și scârbită de vampiri, de cei care ucideau oamenii cu sânge rece în fuga lor continuă după hrană. Terorizată de aceste ființe și de ideea că bărbatul pe care-l iubea este o asemenea arătare, care i-ar putea face rău, Lauren încearcă să-și curme viața, însă ajunge să se trezească ea însuși vampir, nevoită fiind astfel să-și accepte soarta, în ciuda principiilor ei.

Îngrozită și bântuită de trecut, Lauren trăiește cu teama că trecutul o va prinde din urmă, că persoana de care se teme o va găsi și-i va face felul. Astfel, Lauren încearcă să se concentreze pe viața pe care o are la momentul de față și să creeze cât mai multe evenimente. Înconjurată atât de oameni, cât și de vampiri, având un serviciu mai ”uman” și o viață de familie ”vampirească”, Lauren se împarte între aceste două laturi ale sale – partea umană, care tânjește după tot ceea ce fac muritorii de rând, și partea vampirească, dominată de gustul sângelui și-al senzațiilor tari. Viața ei se complică după ce este angajată să organizeze un eveniment pentru o mare firmă, a cărei conducătoare este un vampir pretențios și misterios. Cerințele care i se impun și problemele care i se infiltrează în viață, o vor aduce pe Lauren într-o confruntare dintre dreptate și înșelătorie, dnintre trecut și prezent și dintre vampiri și vrăjitoare. În acest univers complicat, dominat de forțe supraomenești, muritorii sunt doar niște pioni, care-și pot găsi sfârșitul mai repede decât s-ar fi gândit sau pot fi salvați printr-o minune. Sau printr-o vrajă.

„Când ești nemuritor, ”niciodată” înseamnă foarte mult timp.”

Revertis creează o lume fantasy care se întrepătrunde cu realitatea banală de astăzi. Vampirii și vrăjitoarele pe care ni-i imaginăm c-au trăit demult, într-un alt timp, sunt reuniți în această carte într-un New York agitat, înăbușitor, modern. Ziua este la fel de luminoasă care orice altă zi, numai noaptea prinde o altă culoare când veghează asupra acestor întâmplări ce depășesc condiția omului de a pricepe. Cel mai tare mi-a plăcut legătura dintre magie și vampirism, dezvoltată atent și izvorâtă dintr-o idee originală, iar mai apoi mi-a plăcut această diferență minimală dintre personajele umane și cele fantastice. În final, fie că sunt vampiri sau vrăjitoare, personajele sunt la fel de umane ca muritorii, împărțind aceeași lume și aceleași sentimente. Acțiunea este misterioasă și plină de suspans, iar indiciile sunt dezvăluite pe rând, unul câte unul, astfel încât adrenalina să persiste. Personajele creează imaginea de ansamblu, întruchipând și persoane cu simțul umorului, și răzbunătoare, și înspăimântate, dar și iubitoare.

O carte pe care-o citești repede și care te fascinează prin detalii.

O găsiți pentru comandă pe site-ul editurii, pe libris.ro, unde cărțile editurii Herg Benet au 30% reducere şi unde aveți transport gratuit la comenzi mai mari de 50 de lei, iar la comenzile mai mici transportul este doar 7 lei (cel mai mic preț la transportul prin curier, față de orice altă librărie online). De asemenea, este disponibilă și pe elefant.ro (uneori este valabil BOOKS50, care se aplică la comenzi mai mari de 90 de lei). O puteți găsi și aici sau aici, alături de alte chestii bookish

2 gânduri despre „Recenzie „Revertis” – Laura Nureldin