Recenzie „Dincolo de nori” – Nicoleta Tudor

Trebuie să spun încă de la început că Dincolo de nori e prima mea carte de poezii, prima carte pe care o citesc cap coadă, fără pauze, prima carte de poezii scrisă de un contemporan de-al meu, pe care chiar l-am și întâlnit. E un volum de poezii de care m-am îndrăgostit, plin de sensibilitate și trăiri intense. Este exact ceea ce voiam să găsesc în poeziile contemporane.

Obișnuită fiind cu metafore expresive și cu un limbaj liric, sensibil, emoționant, cu ipostazele eului liric și cu înțelegerea emoțiilor pe care el le transmite, am devorat poeziile acestea fără să mă opresc. Nu cred că pot fi altfel decât subiectivă în această recenzie, pentru că poezia nu mi se pare un lucru pe care-l poți diseca la rece, trebuie neapărat să-l simți, să-l trăiești, să-l înțelegi. O să mă repet de zeci de ori, dar poeziile Nicoletei Tudor sunt foarte emoționante și mie mi se par tare bine structurate. Au muzicalitate, rima este lină și vine de la sine, versuri refren exact unde trebuie și figuri de stil expresive, cu înțelesuri clare.

Adevărul e că mi-e greu să scriu recenzia asta, mi-e greu să-mi găsesc cuvintele și să le așez într-o ordine logică, astfel încât să pot transmite mesajul meu. Dacă m-ar fi pus cineva să-i fac un comentariu literar unei poezii de-aici, aș fi făcut-o fără probleme. Aș fi știut ce să comentez, cum să mă exprim, ce mesaj să transmit. Să-i fac recenzia întregului volum de poezii mi se pare greuț, dat fiind că subiectivitatea acaparează toată recenzia, iar sensibilitatea depinde de la persoană la persoană. Nici dacă ar fi să o asociez pe Nicoleta Tudor cu un poet consacrat, n-aș ști cu cine fiindcă ea are o rețea extinsă de poezii, unele mai romantice, altele mai tristuțe, unele poeme sau poezii de atmosferă.

Poeziile au diverse teme, de la iubire, până la condiția umană. Fiecare poezie are un element al ei și nu găsești niciuna la fel. Nici 100 de pagini nu are acest volum, dar este plin de emoții. Știți, e genul de cărticică pe care ai lua-o peste tot cu tine și din care ai citi oricând, și-n momentele bune, și-n cele proaste, doar pentru a-ți mai aduce aminte să simți ceva în plus. Sunt 90% sigură că am o poezie favorită, cea mai cea dintre toate, iar 10% sigură că nu pot alege dintre ele, fiindcă sunt muuuulte care mi-au plăcut. O să las preferata mea aici.20180916_124545-01

Recomand acest volum de poezii. Este un must-read. Un must-read și-un omagiu pentru literatura română contemporană.

Disponibil pe pe libris.ro, unde aveți transport gratuit la comenzi mai mari de 50 de lei, iar la comenzile mai mici transportul este doar 7 lei (cel mai mic preț la transportul prin curier, față de orice altă librărie online).

2 gânduri despre „Recenzie „Dincolo de nori” – Nicoleta Tudor

1. Stiu ca atunci cand e vorba de stock photography oricine plateste poate folosi orice poza, that’s how bussiness works, dar am o senzatie tare ciudata cand dau de 2 carti cu fix aceeasi coperta… Ca in cazul „Plus One” de Elizabeth Fama (2014) vs „Dincolo de nori” de Nicoleta Tudor (2017).

Daaar, e o imagine faina, asa ca e totusi bine ca mai multa lume ajunge astfel sa detina frumusetea aceea in biblioteca :)))