Recenzie „Urmașii de sânge și os” – Tomi Adeyemi

„Zelie Adebola își mai amintește de vremea când pământul Orishei vibra de magie. Arzătorii aprindeau flăcări. Mareicii chemau valurile, iar mama Secerător a lui Zelie chema sufletele morților.
Dar totul s-a schimbat odată ce magia a dispărut. La ordinele unui rege nemilos, majii au fost vânați și uciși, lăsându-i pe Zelie fără mamă și pe poporul ei fără speranță.
Acum Zelie are o șansă să aducă înapoi magia și să riposteze la prigoana regelui. Cu ajutorul unei prințese fugare, Zelie trebuie să dejoace și să scape de urmărirea prințului mostenitor, care este pornit să stârpească magia pentru totdeauna.
Primejdia amenință la tot pasul în Orisha, unde leopanarii de zăpadă dau târcoale după pradă și spirite răzbunătoare pândesc ascunse în ape. Totuși, cea mai mare primejdie poate fi Zelie însăși, care se luptă să-și controleze puterile nou-dobândite – și sentimentele din ce în ce mai adânci pentru un dușman.”d07f02161a3c1f593709f3d0e0007416

Pentru mine, Urmașii de sânge și os este o surpriză, un fantasy superb la care nu m-am așteptat și de care nu am fost atât de încântată când am aflat că se va traduce și în România. Am crezut prost, iar după ce am terminat de citit cartea, ba chiar dinainte să o termin, mi-am schimbat părerea și-am elimitat orice îndoială că m-ar putea dezamăgi spre final. Vă spun sincer că am fost impresionată încă de la dedicație și de la prolog, când mi s-a făcut pielea de găină citindu-le. Povestea este răsunătoare, puternică, îți rămâne întipărită în minte în așteptare volumului 2 (care va apărea în 2019) și-a filmului care va fi produs de FOX 2000.

Orisha este un regat magic… sau asta obișnuia să fie, până când a avut loc Raidul, cel mai mare coșmar al întregii țări. Cu 11 ani în urmă, când încă exista magie în venele majilor și se nășteau divineri, regele venit la putere – Saran – a decis că majii sunt periculoși, că pun în pericol Orisha și, astfel, că magia trebuie stârpită. Cu 11 ani în urmă, a avut loc Raidul, un masacru extins în toată Orisha, când majii au fost omorâți cu sânge rece, când oamenii umili au fost jucați în picioare dacă încercau să-și salveze persoanele dragi, când copiii au rămas orfani și când legătura dintre pământeni și zei s-a rupt prin înfrângerea magiei. Râuri de sânge și trupuri spânzurate în văzul lumii caracterizează cel mai bine Raidul, alături de durere, suferință și lacrimi nesfâșite. Aceste detalii sunt încă vii în sufletele divinerilor care și-au pierdut frații, surorile, soțiile sau copiii în acel război și care acum sunt lipsiți de harul magic și înrobiți de Saran.de33529ba6682ac3cc1e0f9bf0ea6085

În prezent, divinerii care au rămas în viață fiindcă n-aveau puteri magice sau erau prea tineri pentru a și le dobândi sunt sclavii nobililor și-a familiei regale. Sunt bătuți fără milă, poate chiar uciși pentru orice greșeală nesemnificativă. Cei liberi muncesc de dimineața până seara pentru a-și asigura traiul de zi cu zi și pentru a putea plăti taxele care cresc pe zi ce trece, altfel ar ajunge morți sau chiar mai rău – înrolați la obști – pentru că moartea poate fi o salvare de la a trăi într-o lume crudă, lipsită de vreo cale de scăpare. În această situație se regăsește și Zelie, alături de fratele său Tzain și de tatăl său, iar tot ceea ce a jurat ea după ce mama i-a fost ucisă cu sânge rece a fost să-i protejeze pe aceștia doi. Un spirit puternic și revoltător, Zelie se căznește să-și țină promisiunea pentru că intră foarte ușor în belele, unele mai grave decât altele.

„- Tu întotdeauna strici absolut totul. De ce te-ai opri acum?”

Când salvează o fugară din capitala Orishei, Zelie nu știe cu adevărat ce face. Nu-i cunoaște identitate și nu-i cunoaște motivul  pentru care aceasta este căutată de soldați, în tot ceea ce știe cu siguranță este că va fi urmărită de soldați până acasă, unde aceștia îi vor omorî pe toți cei dragi ei, iar ei îi vor oferi o moarte în chinuri. Surpriza mai mare va fi când fugara se va prezenta drept Amari, prințesa Orishei, fiica lui Saran, cea care a furat un pergament magic de la tatăl său fiindcă cea mai bună prietenă a sa – o divineră – a fost ucisă de acesta. Din răzbunare sau din dorința de a le reda divinerilor magia, Amari s-a pus în pericol și a creat o totală dezordine la curtea regală. Când Zelie atinge pergamentul, simte pentru prima oară în viața ei cum magia îi curge prin vene, cum căldura magiei o copleșește și prinde viața în sufletul ei. Surprinși și șocați, Zelie și Tzain nu știu cum să se comporte și refuză să creadă așa ceva fiindcă în mintea lor magia a dispărut odată cu propria mamă și nu mai poate reveni înapoi.

„Așa se sfârșește…

Exact cum a început…”

Amari nu aduce în Ilorin doar speranța că magia poate fi reînviată, ci aduce frică, teroare, trupele armate pe urmele sale. Frica de ceea ce se poate întâmpla, de moarte și de distrugere, alături de ideea că acești cei 3 tineri pot readuce magia la viață dacă urmează planurile zeilor îi vor pune pe drumuri pe Zelie, Tzain și Amari. Călătoria lor va începe greu, împânzită de pericole, iar continuare ei va fi din ce în ce mai dificilă cu cât se apropie de destinația finală. Obiectele magice pe care vor trebui să le recupereze, sacrifiicile pe care vor fi nevoiți să le facă, sentimentele și vorbele pe care vor trebui să și le înfrâneze și riscurile la care se vor expune caracterizează pe jumătate călătoria pentru readucerea magiei. Acest trio va fi mai degrabă singur decât ajutat de alții împotriva ordinelor regale întruchipate de prințul moștenitor al Orishei, Inan, care vrea să stârpească magia pentru totdeauna, asemenea tatălui său.9dc736d84b5fef652793f68e5be2cea9

Cartea este scrisă din perspectiva a 3 personaje cheie, eliminând unul dintre cele mai importante 4 personaje ale cărții și anume pe Tzain. Fie că un capitol este din perspectiva lui Zelie, a lui Amari sau a lui Inan, îl citesc nerăbdătoare să văd ce urmează să se întâmple, pentru că personajele sunt atât de interesante și situațiile devin din ce în ce mai neașteptate pe cât avansez cu lectura. Fiecare personaj este unic în felul său, are o caracteristică definitorie și, câteodată, un element surprinzător, iar relațiile dintre ele sunt savuroase, fie că sunt amicale sau de dușmănie, de iubire sau de ură.

„M-ai crescut să mă lupt cu monștrii. Mi-a luat mult prea multă vreme să înțeleg că adevăratul monstru erai tu.”

În această aventură a celor 3 ce luptă pentru readucerea magiei și-a lui Inan care se asemuiește cu tatăl său și-și dorește abolirea ei, se confruntă oameni, concepții și sentimente. Sentimentul de iubire se poate transforma ușor în ură, dar și invers, chiar până și personajele se pot suci la 180 de grade dintr-un motiv sau altul. Conturați în antiteză, Zelie și Inan sunt dușmanii perfecți, puternici și greu de înfrânt, cu o voință de fier și principii de neîncălcat, fiecare cu un scop mai bun decât al celuilalt. Pentru Zelie, dreptatea se află în egalitate, în renașterea magiei („Câtă vreme nu o să avem magie, ei nu o să ne trateze niciodată cu respect. Trebuie să știe că le putem răspunde pe măsură. Dacă ei ne ard casele, le vom arde și noi pe ale lor.”), pe când în mintea lui Inan, principiile nemiloase ale tatălui au prins rădăcini („Datoria înainte de sine. Regatul înainte de rege.”).

O galerie impresionantă de personaje, începând cu cel mai simplu și mai glumeț și culminând cu cel mai dur și nemilos, o temelie grozavă pe care se bazează acțiunea surprinzătoare, marcată de plottwist-uri, sentimente contradictorii, mistere și trădări fac din Urmașii de sânge și os un roman epic, care te lasă fără cuvinte în final, cu întrebări și speranțe ale căror răspunsuri speri că le vei găsi în volumul următor.

Cartea a apărut la editura Epica, într-o ediție priceless, hardcover cu supracopertă și cu o grafică minunată, este disponibilă pe libris.ro, unde aveți transport gratuit la comenzi mai mari de 50 de lei, iar la comenzile mai mici transportul este doar 7 lei (cel mai mic preț la transportul prin curier, față de orice altă librărie online). De asemenea, este disponibilă și pe elefant.ro (unde au început reducerile de Black Friday). O puteți găsi și aici sau aici, alături de alte chestii bookish. Iar cărțile în engleză sunt disponibile aici sau aici, împachetate minunat fără vreun cost în plus.

5 gânduri despre „Recenzie „Urmașii de sânge și os” – Tomi Adeyemi