Recenzie „Un drum lung până jos” – Jason Reynolds

N-o face.

Orice-ar fi.

3: SĂ TE RĂZBUNI

Fă-o.

Orice-ar fi.

Dar gloanţele ratează. Poţi să-I nimereşti pe cel care nu trebuie. Şi e mereu câte cineva care nu ştie să urmeze Regulile…”20181208_152008-01[1].jpeg

Un drum lung până jos e una dintre cele mai noi traduse și publicate de editura Epica și este o apariție uluitoare pe piața românească. Nu știu cum e pentru voi (sau cum va fi), însă pentru mine va rămâne un roman surprinzător, mind-blowing, unicul care m-a lăsat într-un mister total, din care nu știu cum să ies. Prima carte scrisă în versuri pe care o citesc și citirea ei nu mi-a luat mai mult de o oră jumătate. Nu știu cât de mult mi-a plăcut însă, pentru că m-a surprins, dar eu simt și cred cu tărie că dacă povestea asta ar fi fost concepută ca un roman cuprinzător, ca oricare altul, de 300 de pagini pline de scris, cu mai multe detalii și o aprofundare mai atentă a întâmplărilor, ar fi reprezentat totul la superlativ.

Povestea debutează cu tristețea covârșitoare a lui Will, care după ce fratele i-a fost ucis caută cu disperare să se răzbune. Deși detaliile nu sunt oferite într-un text legat, ci puse în versuri, e ușor să prinzi înțelesul lucrurilor și să le conectezi oarecum cu Will și cu ceea ce simte el. Eu cred că la acest lucru contribuie mult și modul cum sunt formate versurile, precum și formatul cărții, care este absolut genial, ți-e mai mare dragul să ții o astfel de carte în mână. Și vorbind de format, se pliază atât de bine conținutului și emoțiilor transmise, fiind ambele foarte bine concepute. Mie una mi se pare fascinant  modul cum este scrisă această poveste.

Revenind, vă voi spune câteva cuvinte despre Will, de fapt ceea ce cred eu despre el, fiindcă nu sunt prea multe detalii în carte. E un adolescent dintr-o familie năpăstuită de soartă și, cred eu, că este negru, acest aspect motivând pe alocuri unele întâmplări. Copilăria i-a fost marcată de moartea cuiva drag, iar adolescența îi este marcată de moartea propriului frate, a lui Shawn. Tânăr, neștiutor a multe lucruri și ținut departe de ”jungla” care-l înconjoară, Will încearcă să devină ceea ce ar fi vrut ceilalți și ceea ce au fost ceilalți înainte să fie uciși – bărbați ai cartierului. Astfel, cele 3 reguli ale cartierului devin deviza lui, repetându-și-le mereu și încercând să le respecte. Nu e greu să nu plângi, trebuie doar să plângi pe dinăuntru, să simți cum inima ți se rupe în bucăți și cum tristețea devine parte din tine, dar să nu verși nicio lacrimă. Nu e greu să nu pârăști, să nu-i torni pe infractori, pe criminali, deși poți ști sigur cine sunt vinovații; trebuie doar să taci, să ții ceea ce știi pentru tine. Greu devine să respecți a treia regulă, să te răzbuni, să-ți faci singur dreptate, mai ales atunci când ești tânăr, neexperimentat și te poți transforma tu în victimă.20181214_203819[1].jpg

Fără să se gândească la consecințe sau să mediteze asupra a ceea ce urmează să facă, Will încearcă din răsputeri să se conformeze acestei reguli – să-și răzbune fratele. Știe cine l-a ucis pe Shawn – sau crede că știe – și înarmat cu pistolul fratelui său pleacă să-și îndeplinească misiunea. Distanța dintre Will și călăul fratelui său va face toată diferența între decizia luată în pripă și finalul poveștii. Coborârea cu liftul a 7 etaje în puțin  peste 60 de secunde, personajele care vor urca în lift și istoria lor comună vor avea un rol decizional în ceea ce se va întâmpla cu Will și cu arma pe care acesta o posedă. Liftul mic și înghesuit devine un spațiu claustrofobic, iar timpul ce se scurge încet devine din ce în ce mai apăsător, o secundă însemnând cât o viață de om.

Sentimentul de tristețe, teama, suspansul și limitarea asta temporală și spațială creează o atmosferă fascinantă, dar aproape terifiantă, perfectă pentru a-ți lua mințile. Bucla asta făcută în timp și spațiu îți dă senzația că stai lângă o bombă care mai are 60 de secunde și explodează, iar în final nu știi dacă rămâi în viață și-ți îndeplinești misiunea orice ar fi sau dacă îi secunda imediat următoare ești mort de-a binelea. Să fii în pielea lui Will în liftul ăsta ce coboară atât de încet și în care tot ceea ce se întâmplă te face să te întrebi dacă e real sau nu devine din ce în ce mai greu cu cât liftul se apropie mai mult de parter și cu cât devine mai aglomerat. Să fii în pielea lui Will, n-ai ști ce să crezi și cum să interpretezi totul, cum să reacționezi și cum să-ți stăpânești sentimentele, începând cu tristețea și culminând cu teama.

Să citești Un drum lung până jos îți dă un sentiment aparte. E ca și cum ai citi o poezie, dar nu o faci, pentru că este un roman în versuri, unic prin orice, începând de la acest aspect banal – structura. Să citești Un drum lung până jos e ca și cum ai închide ochii pentru o secundă și vezi cum îți trece viața prin fața ochilor, iar când te trezești nu știi dacă ai visat sau ai murit, senzația finală fiind că habar nu ai ce se întâmplă sau ce s-a întâmplat, rămânând într-un impas căruia va trebui să-i dai de cap într-un fel sau altul.

Cartea asta e superbă prin tot, chiar dacă eu mi-aș fi dorit-o altfel. Cred că e un must read pentru orice iubitor de lectură, o carte în care n-ai timp să respiri, să-ți formezi teorii sau speranțe, pentru că paginile se dau singure și tu ca și cititor vezi prin ochii minții un film derulat pe repede-înainte.

Disponibilă pe libris.ro, unde aveți transport gratuit la comenzi mai mari de 50 de lei, iar la comenzile mai mici transportul este doar 7 lei (cel mai mic preț la transportul prin curier, față de orice altă librărie online). De asemenea, este disponibilă și pe elefant.ro, unde în această perioadă sunt reduceri. O puteți găsi și aici sau aici, alături de alte chestii bookish. Iar cărțile în engleză sunt disponibile aici sau aici, împachetate minunat fără vreun cost în plus.