Recenzie „Graffiti Moon” – Cath Crowley

„Lucy a terminat liceul și cel mai bun mod de a sărbători este să-l găsească pe Shadow, grafferul misterios care a împânzit orașul cu desenele lui. El se află pe undeva, dar nu se știe exact pe unde, și împrăștie în liniștea nopții culori care închipuie păsări și cerul albastru. Lucy știe prea bine că s-ar putea îndrăgosti de un tip care desenează precum Shadow. S-ar putea îndrăgosti chiar până peste cap.

Într-o seară ajunge la o petrecere împreună cu Ed, un băiat cu care avusese în trecut cea mai ciudată întâlnire din viața ei, iar acesta îi spune că o poate ajuta să îl găsească pe Shadow. Tinerii pornesc în căutarea acestuia și cutreieră orașul până în zori. lar Lucy nu reușește să vadă că adevarul se află chiar înaintea ochilor ei.

Douăzeci și patru de ore intense și pline de aventură din viețile unor tineri gata să devină adulți, să termine liceul, să descopere cine sunt cu adevarat și cine vor să fie.”

Știu sigur că vi s-a întâmplat măcar o dată să citiți o carte de un autor pe care nu l-ați mai citit înainte și să vă placă într-atât de tare încât să mai vreți să citiți o altă carte scrisă de acest autor. Mi s-a întâmplat cu Jennifer Niven, chiar și cu Jandy Nelson, și acum cu Cath Crowley. Am citit vara trecută Cuvinte în albastru intens și mi-a plăcut la nebunie, trebuie să recunosc. A fost una dintre cele mai bune cărți ale lui 2018, deși nu se află în top 15, pentru că am uitat de ea la acel moment. Mi-a plăcut și Graffiti Moon, însă tind să cred că precedenta mi-a plăcut mai mult. Nu știu de ce… poate din cauza mood-ului meu.

Acțiunea din Graffiti Moon are loc într-o singură noapte și mi-a dat impresia de timp care se scurge foarte repede, dar fără ca întâmplările să avanseze în același ritm; senzația asta am avut-o și când am citit Un drum lung până jos. Autoarea nu se grăbește cu acțiunea ca să nu mai înțelegi nimic din ea, ba chiar îți dă și pauze de respiro și flash back-uri. Scrisă din perspectiva a două principale, Graffiti Moon e mai degrabă genul de carte în care ai toate indiciile și rămâne să vezi cum le va pune cineva cap la cap și ce se va întâmpla apoi. E o poveste adolescentină, o aventură nocturnă iscată poate din dorința de a se distra sau din aceea de a descoperi ceva.

Lucy e o artistă sau, cel puțin, o artistă în devenire. E cert că este îndrăgostită de artă și o apreciază în toate formele ei și talentul său este de a modela sticla, de a crea forme noi prin diferite procedee din sticlă. Este ucenica unui artist al sticlei, iar atelierul lui este cel mai bun loc unde se pot desfășura, unde poate învăța și experimenta. Pe lângă această pasiune a ei, este pasionată de pictură, de arta stradală chiar, și toate desenele stradale îi fură ochii. Tocmai din această cauză, să-l găsească pe artistul care-și spune Shadow și împânzește orașul cu desenle sale devine scopul adolescenței sale. Îi admiră munca și ar da orice să-l cunoască, motiv pentru care spionează, pune multe întrebări, ba chiar pleacă într-o aventură pe urmele artistului. Într-o noapte, cu prietenele sale și mai apoi cu un băiat, pe care nu-l cunoaște aproape deloc, orice a fost între ei înainte, începe aventura.

Ed este un tip retras, mai introvertit aș spune eu. Trăiește împreună cu mama sa, iar greutățile vieții i-au apărut în cale încă de la o vârstă fragedă. Ed nu este un copil inteligent, nu e bun la învățătură, ba chiar are niște lipsuri uriașe, dar are talent. Mult talent, pe care-l folosește oricând poate. Ed n-a terminat liceul pentru că l-a abandonat cu mult timp în urmă și și-a dedicat timpul unei slujbe la magazinul de vopseluri. Înconjurat de materie care să-i transpună ideile în realitate, băiatul devine un artist care-și ia o altă identitate și se refugiază în locuri ascunse de privirile curioșilor, unde-și poate elibera imaginația. Arta este pentru Ed o cale de scăpare din haosul din jurul său, o portiță de evadare de sub greutatea problemelor vieții de zi cu zi, și asta nu e altceva decât frumos, ba chiar mai mult decât frumos. Alături de Ed, mai este un tare bun prieten de-al lui, pentru care arta se manifestă într-o altă formă. Frumoasă și ea, iar împreună creează combinația letală.

Să vă spun un pic care-i treaba cu Lucy și Ed, pentru că ei doi vor pleca în căutarea lui Shadow, ca o modalitate de distracție și pentru elucidarea unui mister. Cei doi au fost la același liceu și au ieșit o singură dată împreună. Întâlnirea lor a decurs cam prost, dar într-un mod amuzant, dar după acel moment orice contact s-a destrămat. Întâlnirea din această seară aventuroasă este un pic ciudată și stânjenitoare la început, dar aceste aspecte par să dispară cu cât acțiunea avansează. Ceea ce e un lucru minunat, dându-le șansa să se cunoască mai bine și să vadă unul în celălalt ceea ce nu au văzut până acum.

Momentele cu Ed și Lucy nu eclipsează însă întâmplările cu celelalte personaje. Prietenii lui Ed, alături de prietenele lui Lucy, nu sunt dați uitării, iar întâmplările sunt așezate în așa fel încât să se întrepătrundă la un moment dat și să fie toți pe același front. Personajele sunt minunate, joviale și istețe, aventuroase și sensibile, dar sunt și misterioase, iar unele secrete nu trebuie divulgate.

Graffiti Moon e o aventură pe urmele unei obsesii, o aventură în căutarea iubirii, dar și a unor părți din sufletele personajelor, pe care refuzau să le accepte. E un young-adult frumos, emoționant, pe alocuri romantic, chiar amuzant pe alocuri; lectura perfectă care să te binedispună.

Este disponibilă pe libris.ro, unde aveți transport gratuit la comenzi mai mari de 50 de lei, iar la comenzile mai mici transportul este doar 7 lei (cel mai mic preț la transportul prin curier, față de orice altă librărie online). De asemenea, este disponibilă și pe elefant.ro (poate aveți noroc de vreun BOOKS50, care se aplică la comenzi mai mari de 90 de lei). O puteți găsi și aici sau aici, alături de alte chestii bookish. Iar cărțile în engleză sunt disponibile aici sau aici, împachetate minunat fără vreun cost în plus.