Recenzie „Îți voi dărui soarele” – Jandy Nelson

„Jude și fratele ei geamăn, Noah, sunt extrem de apropiați. La vârsta de treisprezece ani, îl găsim pe Noah, un băiat singuratic, retras, care desenează întruna și care se îndrăgostește de carismaticul băiat din vecini, în vreme ce neastâmpărata Jude este plină de semne de bună purtare, se dă cu un ruj roșu aprins și vorbește întruna, ca pentru amândoi.
Trei ani mai târziu, însă, la șaisprezece ani, Jude și Noah de-abia își mai vorbesc. Între cei doi gemeni s-a petrecut un lucru care a reușit să-i trimită pe fiecare pe căi diferite și dramatice în același timp… asta până când în viața lui Jude își fac apariția un băiat chipeș, arogant și distrus, și încă o persoană – o forță nouă și imprevizibilă.
Primii ani sunt relatați de către Noah. Povestea anilor de mai târziu îi aparține lui Jude. Însă gemenii nu știu că fiecare deține doar o jumătate din poveste, iar dacă s-ar putea regăsi unul pe celălalt, ar avea șansa de a crea din nou lumea pe care au pierdut-o.”

Îți voi dărui soarele este o carte pe care mi-o doream de mult timp să o citesc, dar nu știu de ce am tot amânat-o.  Jandy Nelson nu este o autoare nouă pentru mine, am descoperit-o când am citit Cerul e pretutindeni; acum mă gândesc că se aseamănă un pic aceste două cărți.

Îți voi dărui soarele e young adult-ul perfect, cel pe care voiam să-l citesc de atâta timp. Nu se axează doar pe o poveste de iubire, așa cum se întâmplă în multe dintre cărțile young adult, ci prezintă o viziune de ansamblu asupra mai multor aspecte ale vieții, mai multor sentimente. E povestea unor frați gemeni, două picături de apă nedespărțite până la un anumit moment, iar după ce totul în jurul lor s-a destrămat, și relația lor a făcut-o. Când am început să o citesc eram foarte entuziasmată, dar parcă după câteva zeci de pagini, poate chiar imediat după ce-am depășit 100, începusem să îmi pierd interesul. Povestea lui Noah se axează pe trecut, pe momentele când el și Jude aveau 13-14 ani și se înțelegeau minunat, iar Jude vorbește despre prezent, când ambii au 16 ani și relația lor este distrusă. În mintea mea vedeam părțile astea două separate, fără să să intersecteze într-un punct. Cred că problema care m-a făcut să mă simt așa constă și în faptul că sunt niște capitole foarte lungi (chiar dacă sunt puține) de peste 50 de pagini chiar. Mi-a fost greu la început, așa e, dar după ce-am trecut de 150 nu am mai putut s-o las din mână. Believe me!

”Nimeni nu îți spune ce înseamnă cu adevărat o dispariție sau cât de mult va dura.”

Jude și Noah sunt două personaje asemănătoare din multe puncte de vedere, dar și diferite. În timp ce citeam ajunsesem să mă întreb dacă le voi urî și le voi iubi în același timp pe amândouă, pentru că perspectiva dublă mă face să-mi pun multe întrebări și să empatizez mult cu cel care relatează, chiar dacă în cealaltă parte îmi dă bătăi de cap. Sunt gemeni, dar nu sunt frații perfecți. Parcă pot comunica prin telepatie, își pot împărtăși sentimentele mai ușor sau poate nu, iar relația lor aș considera-o câteodată un ideal, iar alteori un calvar. Asemănători din multe puncte de vedere, ambii iubesc arta, sunt talentați, chiar de își manifestă acest talent sau nu, și, nu în ultimul rând, sentimentele lor sunt cam aceleași. Se cunosc într-atât de bine încât știu clar ce l-ar răni pe celălalt sau cum să-l facă să se simtă mai bine. Lucru ăsta mi se pare minunat, ceva ce mi-aș dori și eu să am.

Ambele personaje sunt prezentate diferit, depinzând de perspectivă. În capitolele din viziunea lui Noah, Jude este fata cea rea, rebelă, cu apucături ciudate, cea care tinde mai mult spre prietenii superficiale cu elevii populari, dar mai târziu rolurile se vor schimba. Noah își va submina partea artistică, acea creativitate care-l caracterizează la până la 14 ani, și se va transforma în persoana pe care o disprețuia și pe care o vedea în sora lui. Schimbarea se va produce și asupra lui Jude, care își pierde spiritul nărăvaș, de fată rea și superficială, și se conectează cu arta mai mult decât a făcut-o până acum.

„Cine știe dacă destinul nu reprezintă decât felul în care îți spui ție însuți povestea vieții tale?”

Cartea prezintă relația acestor copii cu familia, cu prietenii și, în special, cu societatea în care ei trăiesc. Crescuți într-o familie mai neconformistă și destul de liberală, îndemnați să-și exploreze talentele și își urmeze visele, însetați de aventură și cunoaștere, ei văd lumea ca pe o mare de posibilități și ca pe un ocean de lucruri frumoase. Sunt copiii care-și împart lumea și se provoacă la jocuri, aș zice, mai ciudățele, dar fascinante totodată. Sunt spirite neîmblânzite, care visează și-și pun întrebări despre orice, iar aceste calități ale lor sunt imposibil de trecut cu vederea sau de ascuns.

Prin tot ceea ce prezintă Jandy Nelson reflectă frumusețe. Începând cu aceste două personaje și cu familia lor și continuând cu frumusețea artei, în toate formele, frumusețea artiștilor, a poveștii lor și-a acțiunilor pe care le fac, a sentimentelor pe care le exprimă sau pe care și le rețin, dar și a celorlalte personaje, culminând cu Oscar, care îmi place la fel de mult ca aceștia doi. Nu e doar o poveste de familie, ci și o poveste de iubire, una mai complicată decât alta, o poveste despre teamă, despre încredere, despre suferință și, cel mai important, despre frumusețe.

„Când oamenii se îndrăgostesc, izbucnesc în flăcări.”

Cartea este disponibilă pe libris.ro, unde aveți transport gratuit la comenzi mai mari de 50 de lei, iar la comenzile mai mici transportul este doar 7 lei (cel mai mic preț la transportul prin curier, față de orice altă librărie online). De asemenea, este disponibilă și pe elefant.ro (astăzi sunt reduceri considerabile). O puteți găsi și aici sau aici, alături de alte chestii bookish. Iar cărțile în engleză sunt disponibile aici sau aici, împachetate minunat fără vreun cost în plus.