Recenzie „Sadie” – Courtney Summers

„Sadie nu a avut deloc o viață ușoară. Rămasă orfană, într-un orășel izolat, a fost silită să aibă grijă nu doar de ea însăși, ci și de surioara sa, Mattie, străduindu-se să-i asigure o viață cât mai normală. Dar, atunci când Mattie este omorâtă cu brutalitate, întregul univers al lui Sadie se prăbușește. După ce polițiștii fac o anchetă de mântuială, tânăra hotărăște să îl descopere singură pe ucigașul surorii sale, așa că pornește într-o adevărată călătorie în căutarea dreptății, dar și a răzbunării. Numai că drumul său e presărat cu primejdii nebănuite și, curând, tinerei i se pierde urma.

Atunci când prezentatorul radio West McCray află povestea celor două surori, acesta începe o investigație menită să scoată la iveală adevărul despre dispariția lui Sadie, dar și despre moartea lui Mattie. Aproape imediat, podcast-ul despre ancheta sa devine o adevărată senzație pe internet, căci din ce în ce mai mulți oameni sunt interesați de soarta lui Sadie, sperând, cu toții, că aceasta va fi descoperită de curajosul investigator înainte de a fi prea târziu…”

Sadie a creat vâlvă încă dinainte de a fi tradusă la noi. Din această cauză, am fost și eu entuziasmată să o citesc, așa cum sunteți și voi probabil, așteptând să vedeți ce zic eu despre ea. Ei bine, Sadie este un young adult mișto, care m-a făcut mai mult să-mi pun 100 de întrebări decât să-mi ofere răspunsurile de care aveam de nevoie. M-am simțit prost de multe ori pentru personaj, ba chiar mi-a părut rău de ea în unele situații, iar alteori mă rugam ca planurile ei să iasă – oricare ar fi acelea, că nu prea sunt sigură care sunt – doar pentru că voiam să-i iasă și să se simtă ok după.

Sadie este un personaj impresionant prin tăria ei de caracter. Nu a avut o viață deloc ușoară, ba chiar i-au fost puse multe bețe-n roate, dar ea, ca un personaj excepțional ce e, a încercat să-și scape sora de viața asta cruntă pe care a avut-o ea și care ar fi urmat-o și pe Mattie. Sadie a fost un copil nedorit, al unei mame alcoolice și dependente de droguri, iar identitatea tatălui a rămas un aspect neelucidat. Neglijată încă din fașă, nevoită să crească înconjurată de străini și de câteva persoane pe care le-a îndrăgit, Sadie devine retrasă, timidă, mult mai matură decât ar fi trebuit să fie în copilărie. Apariția lui Mattie pe lume o face pe Sadie să se sacrifice pentru binele surorii sale. Ea ia locul mamei, renunță la școală pentru a o putea îngriji, se aruncă în brațele răului doar-doar să o ferească pe Mattie.

Momentul de cotitură al vieții sale nu este când mama lor le abandonează fără niciun motiv, ci este momentul când Mattie dispare, fiind mai apoi ucisă cu brutalitate de un criminal necunoscut, iar întreaga lume a lui Sadie se descompune, fata începe ușor să-și piardă speranța de a mai trăi, ba poate chiar și luciditatea. Am fost tentată să spun la început, când nu știam multe detalii și încă nu mă acomodasem cu felul în care sunt prezentate faptele, că lui Sadie îi lipsește o doagă. După ce m-am prins eu cum stau lucrurile, parcă am mai rezonat cu ea și am înțeles-o. Așa cum am zis, mi-am dorit ca planul ei să-i reușească.

După moartea surorii sale, Sadie pleacă de acasă. Lasă totul în urmă, cumpără o mașină și pleacă fără a anunța pe cineva sau a divulga motivul plecării. În acel orășel mic, există o persoană care o iubește pe Sadie, o iubea și pe Mattie, mai mult decât orice, ca pe sânge din sângele său și i-a fost fetei mamă mai mult decât a făcut-o cea care i-a dat viață. Din frica de a nu o pierde definitv și pe Sadie, în vreun fel sau altul, femeia roagă un producător de emisiuni să o ajute să o găsească pe fată. Astfel, povestea lui Sadie și a lui Mattie ajunge să fie televizată; am menționat acest aspect pentru că urmează să vă spun cum e scrisă cartea. Împărțită pe două părți – una din perspectiva lui Sadie, iar cealaltă difuzarea emisiunii – ,este ca un puzzle ce trebuie format din piese care se găsesc în ambele părți. Sunt detalii pe care le aflăm într-un moment, pe care poate le-am putea trece cu vederea, însă ele sunt esențiale pentru puzzle. Iar cel mai important lucru, poate chiar mai important decât planul lui Sadie, este găsirea ei, de preferabil în viață.

Sadie este o anchetă pe două fronturi – Sadie urmărește o persoană din trecutul ei, pe care ar vrea să se răzbune din mai multe motive, fără a ni le spune pe șleau, iar oamenii de televiziune o urmăresc pe ea, în speranța că o vor găsi teafără și nevătămată, poate chiar capabilă de a le spune informațiile pe care ea le arereferitoare la Mattie, la mama sa și la criminalul surorii sale. Pentru mine, cu siguranță găsirea lui Sadie a devenit mai importantă. Adevărul e că este o carte încărcată de suspans, de peripeții care dintre care mai periculoase sau mai jenante ori mai emoționante. Sadie este genul de personaj tare, care nu-și exprimă emoțiile, ambițios și determinat, căruia nu-i poți reproșa multe lucruri. Dar asta nu înseamnă că nu poate face greșeli. Iar unele greșeli să fie fatale. În jurul ei, se vor perinda personaje mai ciudățele, unele mai dubioase decât altele, care poate îi vor ușura situația, ori poate i-o vor îngreuna, dar care au un rol, în vreun fel sau altul, în planul ei.

Cu un personaj pe care l-aș compara puțin cu Joe din Tu, această carte este impresionantă. Dar nu numai. Este frumoasă prin povestea tragică pe care o expune și prin multele probleme ale societății în care trăim pe care ni le prezintă, fără ocolișuri. O carte care te șochează, te face să te îndoiești și să-ți pui multe semne de întrebare, cu un sfârșit pe care nu te-ai aștepta să-l aibă.

Disponibilă pe site-ul editurii, pe libris.ro, unde aveți transport gratuit la comenzi mai mari de 50 de lei, iar la comenzile mai mici transportul este doar 7 lei (cel mai mic preț la transportul prin curier, față de orice altă librărie online). De asemenea, este disponibilă și pe elefant.ro (unde sunt reduceri de până la 80% în această perioadă). O puteți găsi și aici sau aici, alături de alte chestii bookish. Iar cărțile în engleză sunt disponibile aici sau aici, împachetate minunat fără vreun cost în plus.

2 gânduri despre „Recenzie „Sadie” – Courtney Summers