Recenzie „Bird Box: Orbește” – Josh Malerman

DAC-AI VĂZUT CE-I AFARĂ ÎNSEAMNĂ CĂ NU VEI MAI AVEA SCĂPARE!

„Malorie își crește copiii așa cum poate: cu ușile-ncuiate, draperiile trase și toate ferestrele acoperite cu saltele, să nu poată pătrunde nicio rază de lumină. Să nu poată zări ce este afară. Să nu poată desluși inamicul invizibil care a pus stăpânire pe întreaga lume și care îi transformă pe toți cei care-l privesc în criminali violenți și, în cele din urmă, în sinucigași.

Cei mici dorm încă, dar, în curând, va fi silită să-i trezească și să-i lege la ochi.

Astăzi vor risca totul. Astăzi trebuie să iasă neapărat din casă. Să plece, orbește, într-o călătorie de care depinde supraviețuirea lor.

Bird Box: Orbește este un thriller psihologic atât de bine scris, încât amintirea sa te va bântui de-a dreptul mult timp după ce îl vei fi terminat de citit.”

Apariția filmului Bird Box: Orbește a fost un fenomen, cumulând milioane de vizualizări în câteva zile de la lansare. Eu, una, nu am fost tentată să mă uit la film, însă am vrut să citesc cartea tradusă recent la editura Corint. Așa cum fac de obicei, nu citesc descrierea de pe spate înainte și mă arunc direct în universul poveștii. Primul contact cu lumea din Bird Box a fost de neînțeles pentru mine pentru că nu înțelegeam un lucru – de ce se teme Malorie și de ce teama este omniprezentă. Nu știu să vă spun cu siguranță dacă am găsit răspunsul concret la aceste două întrebări până la sfârșitul cărții, dar am reușit totuși să înțeleg sentimentul de teamă. Acest sentiment este și cel care m-a intrigat și-atât de tare.

Povestea lui Malorie este împărțită în 2 – înainte și după; înainte de a avea copiii și după ce i-a avut. Este esențial să cunoaștem trecutul ei și contextul în care a ajuns unde este în momentul prezent pentru că oferă detaliile care ne pot ajuta să realizăm imaginea de ansamblu. Malorie este o mămică tânără, cu doi copii de 4 ani. Un băiat și o fetiță, care nu au nume și care au fost învățați să-și folosească simțurile într-un mod extrem, exceptând văzul. Malorie și-a crescut copiii cu greu, singură, fără niciun fel de ajutor și a trebuit să se pună în pericol, să se sacrifice pentru a-i crește pe ei în siguranță. Locuiește în casa de acum de mai bine de patru ani, cu ferestrele acoperite și cu ușile baricadate, mult prea speriată să privească afară, ca nu cumva să-și piardă mințile. Copiii ei cunosc doar casa și zgomotele pe care le fac ei 3; nu au văzut niciodată lumina soarelui sau albastrul cerului, nu au văzut vreo altă persoană care să fie prin preajma lor și nu au auzit alte voci. Însă acești copii sunt crescuți cu teamă, dar au fost învățați să fie atenți la tot ceea ce aud și simt în jurul lor. În felul acesta își pot ajuta mama.

Înainte să-nceapă nebunia cu teama de-a mai privi cu ochii largi deschiși afară, Malorie era o persoană normală. Toți oamenii erau normali. Normalitatea a început să se piardă după ce unele persoane au înnebunit, omorându-i pe cei din jurul lor și-apoi curmându-și viața. Dintr-o cauză inexplicabilă. Morțile succesive încep să sperie oamenii, să-i facă să se teamă unii de alții și de un fenomen inexplicabil și invizibil care le afectează mintea, le întunecă judecata și îi face să reacționeze în moduri dezastruoase. Teama de a nu deveni victime ale ”nevăzutului” îi face pe oameni să se izoleze. Se închid școlile, oamenii nu mai merg la serviciu, străzile devin pustii și casele se aglomerează în încercarea umanității de a-și păstra sănătatea mentală.

Într-o astfel de casă ”baricadată” va trăi și Malorie, după ce suspiciunile celor din jur o ajung din urmă și după ce este martora unei morți din cauza inexplicabile. Va conviețui cu niște străini, până va ajunge să îi cunoască. E un refugiu care o ascunde din calea răului de afară. Dar nu pentru totdeauna. Sentimentul de teamă persistă, este imposibil să uite vreodată cât de frică îi este ca oamenii cu care conviețuiește să înnebunească și să se omoare sau ca ei să i se întâmple un astfel de lucru. Personajele sunt diferite din multe puncte de vedere și construiesc într-un spațiu restrâns un fel de comunitate, sau poate chiar familie. Unii sunt mai altruiști, alții mai egoiști; unii sunt mai buni, mai blânzi, mai creduli, alții sunt mai sceptice. Însă frica este cea care-i unește pe toți.

Nu vreau să ofer multe detalii și doar am creionat așa puțin cele două planuri pe care este construită acțiunea. Experiența lui Malorie, oamenii pe care i-a cunoscut și întâmplările critice în care s-a aflat o vor urmări pe vecie, conviețuind cu teama din sufletul ei. Speranța că răul poate fi învins, că ea și cu copiii pot supraviețui situației de afară o ține în viață. Dar să-ncerce să izbească din acest întuneric adânc este o provocare. Trebuie să răzbească ținându-și ochii închiși și copiii strânși la piept. Malorie și copiii pot supraviețui sau își pot găsi sfârșitul în afara casei lor, căutând drumul spre o viață mai bună.

Este o poveste despre supraviețuire; mai degrabă o supraviețuire contra temerilor, a îndoielilor și a gândurilor negre decât a unor pericole concrete, dar nu pot să neg că există și acestea. Toată cartea este un act de supraviețuire al unei tinere devenite mamă într-un context nepotrivit, nepregătită pentru ceea ce o aștepta. Malorie este un personaj puternic, din multe puncte de vedere. Este puternică psihic, necedând și păstrându-și mintea intactă. Își iubește copiii și nu le poate face niciun rău, mințindu-se că le-ar face un bine scăpându-i de o lume dominată de frică. Pentru ei luptă Malorie și supraviețuirea lor este cea mai importantă. Este puternică fizic, rezistând ani în șir într-o casă izolată, departe de orice altă urmă de viață și străduindu-se aprig să meargă înainte, să găsească un loc mai bun. Ea și copiii ei sunt puternici. Dar rămâne de văzut cât de puternici sunt.

Bird Box te sperie, te îngrozește și te face să-ți pui sute de întrebări, ale cărui răspunsuri nu știi dacă le vei afla vreodată. Ceea ce e cu adevărat acolo, în spatele cortinei, cred că va rămâne mereu un mister. Atât de bine scrisă încât frica-ți intră în sânge și o citești ca fiind în transă.

Dacă vreți să citiți cartea publicată de Leda Edge, vă invit la concursul meu de aici. Poate aveți noroc.

O găsiți pe site-ul editurii, pe libris.ro, unde aveți transport gratuit la comenzi mai mari de 50 de lei, iar la comenzile mai mici transportul este doar 7 lei (cel mai mic preț la transportul prin curier, față de orice altă librărie online). De asemenea, este disponibilă și pe elefant.ro (poate aveți noroc de vreun BOOKS50, care se aplică la comenzi mai mari de 90 de lei). O puteți găsi și aici sau aici, alături de alte chestii bookish. Iar cărțile în engleză sunt disponibile aici sau aici, împachetate minunat fără vreun cost în plus.

P.S. Dacă nu ați urmărit încă filmul fenomen cu Sandra Bullock în rolul principal și ați așteptat să citiți cartea, nu ați pierdut nimic. O să văd și eu filmul, acum că am citit cartea.

Ediția Leda Edge include și povestirea  Bobby bate la ușă.