Recenzie „Splendida cetate a celor o mie de sori” – Khaled Hosseini

„În acelaşi stil fermecător, inconfundabil care a făcut din Vânătorii de zmeie un bestseller internaţional, Khaled Hosseini spune în Splendida cetate a celor o mie de sori povestea unei iubiri coborâte parcă din vechile poeme persane, a unei prietenii care nu se dă în lături de la sacrificiul suprem şi a unui oraş care, în ciuda tuturor vicisitudinilor, se încăpăţânează să renască din propria-i cenuşă. În timp ce pe fundal se derulează evenimentele care au marcat istoria Afganistanului în ultimii treizeci de ani – ocupaţia sovietică, jihadul dus împotriva ei, războiul civil şi teroarea instaurată de regimul taliban –, două femei cât se poate de diferite descoperă cât de mare este puterea dragostei şi ce orori pot fi îndurate în numele ei.

Splendida cetate a celor o mie de sori a ocupat primul loc pe lista de bestselleruri a prestigiosului The New York Times Book Review şi a fost tradusă în peste 35 de limbi.”6492c4c3-772c-4ea8-8997-d15c88c355ef

Am citit cartea asta după multe recomandări și după ce multe persoane mi-au spus că-mi va frânge inima și că voi vărsa râuri de lacrimi citind-o. N-am plâns, dar mi-a plăcut mult și chiar m-a durut inima citind-o. Tratează un subiect foarte sensibil și atât de actual… că pe bune îți vine să plângi. Am fost surprinsă de cât de bine sunt expuse faptele, de cât de frumos este conturată povestea și de cât de dureroasă este. Mi-a plăcut stilul autorului, care nu este plin de artificii sau împopoțonat cu descrieri care nu-și au rostul. Îmi place că este simplu, clar și exprimă atât de bine totul, este scrisă exact cum trebuie pentru a exprima durerea unei vieți trăite între supraviețuire și moarte.

Cartea spune povestea a două fete, încă de când aveau 13-14 ani și au fost nevoite să înfrunte viața în cea mai dură formă. Mariam era tânără, neștiutoare, dornică de a descoperi lumea și de a scăpa de sărăcia în care a trăit până la 14 ani. Mariam este fiica nelegitimă a unui bărbat bogat, a unui afgan căsătorit cu mai multe femei și care își crește î casa lui copiii, mai puțin pe ea. Fata a fost crescută de mamă, departe de oraș și de tatăl său, dar care o vizita deseori și îi aducea daruri, compensându-și parcă absența.

Odată ce Mariam a crescut și a început să înțeleagă lumea în tot cuprinsul ei, și-a dorit mai mult, și-a dorit să meargă cu tatăl său în oraș, să-i viziteze cinematograful și să vadă filmul despre care el îi povestea atâtea, nu doar să își imagineze și să aștepte cu nerăbdare vizitele tatălui său. Adolescența, necunoștința, dorința de cunoaștere o fac pe fată să nu țină cont de avertizările mamei sale, plecând de acasă și producând în urma sa un dezastru – mama îi moare și ea ajunge să pribegească pe la casa tatălui, ca mai apoi să fie măritată forțat cu un bărbat necunoscut, văduv și fără copii, bătrân, dar care ar putea să-i ofere o viață fără griji. Din păcate, viața nu este cum o plănuim noi și în niciun caz cum ne-o plănuiesc alții. Ea își urmează cursul ei, cu bucurii și suferințe, demonstrând că destinul este cel care ne guvernează. Viața lipsită de griji pe care și-o imagina nu este nimic din ceea ce a urmat.

Mariam este un personaj cu care am empatizat și de care mi-a părut rău. Mama sa o considera un copil „din flori”, al cărui viitor va fi lipsit de strălucire și i-a împlântat în suflet teama că toată lumea o va privi ca pe un copil abandonat de tată, ca pe un copil nedorit, „din flori”. Mai târziu, soțul ei va vedea în ea o copilă prostuță, neștiutoare, pe care o va plăcea însă, până într-un anumit punct. Mult mai târziu, ea va deveni victima unui căsnicii obligate, va deveni o femeie chinuită atât fizic, cât și psihic, aflată sub dominația bărbatului din toate punctele de vedere. Spre final, se va dovedi că Mariam este o femeie puternică, dar care nu a avut curajul de a-și exersa forța sufletească. Este o femeie deșteaptă, dar plină de frici, iar când frica va pune stăpânire pe ea, își va urma instinctele, salvându-i pe cei care-i iubește și sacrificându-se pe sine, demonstrându-și tăria de caracter.

Cartea urmărește nu doar viața lui Mariam, ci și pe a Lailei, o adolescentă în primă fază, iar mai apoi femeie. Această diferă din multe puncte de vedere, ca personalitate, de celălalt personaj feminin, pentru că este o fată deșteaptă, sprintenă, crescută în spirit modern – neobligată să poarte hijab și cu ideea că femeile trebuie să fie egale cu bărbații. În opinia mea, Laila ar fi o feministă sau chiar încearcă să fie, păstrându-și o oarecare independență. Își pierde părinții în adolescență, în timpul războiului, exact când împachetau să plece din țara care le distrusese familia în căutarea unui loc mai bun, mai pașnic, unde nu stau în bătaia armelor de foc. Își pierde cel mai bun prieten, la care ținea mai mult decât la un amic, și rămâne singură, pustiită pe dinăuntru și a nimănui.

Laila trebuie să supraviețuiască, totuși. Trebuie să ia decizii decisive pentru viața sa, să se căsătorească pentru a fi cât de cât în siguranță, sperând că într-o bună zi va pleca din țara care a distrus-o, care i-a luat tot ce avea și că-și va reîntâlni prietenul. Îmi place mai mult de ea decât de Mariam, fiindcă are curaj și dorește să trăiască așa cum ar trebui într-o lume normală. Numai Afganistanul este în plin război, guvernul se schimbă și când conflictele se potolesc, când încep iar, siguranța oamenilor este aproape inexistentă și moartea poate apărea oricând.

În această lume cruntă, distrusă de război, unde bărbații domină, au autoritate și subjugă femeile, două femei încearcă să trăiască, să supraviețuiască chinurilor și să izbăvească în lupta cu soarta năprasnică. Multe scene din carte sunt dureroase, extrem de dureroase și nu glumesc, făcând-o să pară ca ruptă din realitate, pentru că, într-adevăr, este o mică fărâmă din ceea ce înseamnă lumea arabă, aceea măcinată de război, de conflicte și împânzită de morți nevinovate. Nu este o lume frumoasă, în care ai vrea să trăiești, și se pare că orice încercare de a o face mai bună sfârșește să nască un nou conflict. Oamenii sunt pe cont propriu, nu sunt apărați nici măcar de statul care promite acest lucru. Acolo nu mai există frate, nu mai există iubire, ci doar rivalități, ură și dușmănie, aspect care urâțește totul și duce la adevărate catastrofe.

Cel mai important lucru rămâne condiția femeii, care nu este prețuită în măsura în care ar trebui, ci jignită și bătută în ultimul hal. Femeia este supusă în fața bărbatului, nu are un cuvânt de spus în fața lui, nici gând să-i răspundă că ar putea să încaseze o mamă de bătaie. Dureros este faptul că lucrurile astea sunt de actualitate, omenirea nu mai poate scăpa de obiceiurile vechi care-au făcut lumea rea, dușmănoasă și răzbunătoare. Egalitatea nu există. Iubirea există doar în forme firave, dar este cea mai frumoasă. Speranța că vor veni zile mai bune și că necazurile vor trece este mică, dar încă există. Cât se mai poate.

Splendida cetate a celor o mie de sori este o carte bună, tare bună, care-ți dă lumea peste cap la propriu. Îți pune în față o porție din universul acesta în care toți trăim, dar de multe ori nu știm nimic despre el. Oferă o lecție de viață din care oricine poate învăța.

Este disponibilă pe libris.ro, unde aveți transport gratuit la comenzi mai mari de 50 de lei, iar la comenzile mai mici transportul este doar 7 lei (cel mai mic preț la transportul prin curier, față de orice altă librărie online). De asemenea, cartea este disponibilă și pe elefant.ro (poate aveți noroc de vreun BOOKS50, care se aplică la comenzi mai mari de 90 de lei). O puteți găsi și aici sau aici, alături de alte chestii bookish. Iar cărțile în engleză sunt disponibile aici sau aici, împachetate minunat fără vreun cost în plus.

Un gând despre „Recenzie „Splendida cetate a celor o mie de sori” – Khaled Hosseini