Recenzie „Un lucru absolut remarcabil” – Hank Green

„Într-o noapte, întorcându-se de la muncă, April May, o tânără de 23 de ani, descoperă, din întâmplare, o reprezentare de trei metri a unui robot îmbrăcat în armură de samurai pe care îl botează Carl. Numai că statui similare se pare că există peste tot în lume și întreaga omenire devine, peste noapte, de-a dreptul obsedată să înțeleagă cine sunt, de unde au apărut, cine le-a creat și, mai ales, cărui scop slujesc bizarele monumente care seamănă prea mult cu puternicii Transformeri ca să nu facă parte dintr-un plan.

Iar April, ca descoperitoare a straniilor Carli, se vede aruncată chiar în mijlocul unei furtuni mediatice, care îi transformă viața, relațille și felul de a fi.

Un lucru absolut remarcabil este un roman captivant despre ce înseamnă să fii om în epoca internetului, YouTube-ului și a atotputernicelor rețele de socializare.”

Am vrut să citesc Un lucru absolut remarcabil pentru că era o carte foarte hype încă dinainte să se fi tradus la noi. Toată lumea o aștepta și se făcuse mare vâlvă în jurul ei. Nu știu exact, dar eu cred că am o problemă cu cărțile astea superpopulare, fiindcă nu găsesc ceea ce le determină popularitatea, acel aspect care face o carte să fie cea mai grozavă. În cazul acesteia, cred că e foarte populară fiindcă e de actualitate, o carte despre nebunia internetului în era lui, când este în plină ascensiune.

Un lucru absolut remarcabil spune povestea lui April May, care, la rândul ei, trebuie să descopere povestea statuilor apărute peste noapte și pe care le numește Carl. April este o fată simplă, o muritoare obișnuită. April nu este cu nimic deosebită de oricare altă persoană, nu e mai presus cu nimic. Numai întâmplarea face ca ea să devină ”un star”, să ajungă în centrul atenției publice, ca prima persoană care l-a descoperit pe Carl. Aşa, out of nowhere, descoperă o statuie ciudată în miezul nopţii şi în mijlocul oraşului. Îşi sună prietenul pasionat de video să vină imediat în locul cu pricina şi filmează un scurt video care va deveni viral imediat ce va fi încărcat pe youtube. April nu face altceva decât să povestească despre noua statuie, despre care habar nu are nimic, pe care o botează Carl şi să se ducă acasă, pentru ca în dimineaţa următoare să afle că videoul ei a fost urmărit de milioane de oameni şi are şansa să primească mai mulţi bani decât ar visa vreodată.

Fata se trezeşte în mijlocul unei aventuri după bani, faimă şi celebritate. Nefamiliarizată cu internetul, cu social media şi nici măcar cu ştirile sau emisiunile de la TV, April descoperă toate acestea şi se adaptează imediat. Banii îi intă în cont, ea, deşi bulversată de situaţie, ascultă de sfaturile celor din jur, apare la TV, dă interviuri, devine activă pe social media şi continuă, temeinic, munca de cercetare în cazul Carl, făcând, de fiecare dată, câte un update pe youtube. April se schimbă repede, îşi face cont pe twitter şi urmăreşte fascinată cum numărul de urmăritori creşte, devenind din ce în ce mai activă şi având o influenţă crescândă în rândul internauţilor. Numărul de like-uri, tweet-urile şi retweet-urile, abonaţii şi urmăritorii săi devin o obsesie pentru ea şi îi guvernează întreg universul. Uită de prieteni, uită de familie, se mută într-un apartament scump cu priveliştea îndreptată spre Carl, ca să-l poată urmări oricând, de unde îşi alimentează dorinţa de a deveni mai celebră, de a fi prima care postează sau dă interviuri despre această statuie deosebită.

April se transformă radical, devine o tipă dornică de a fi în centrul atenţiei şi de a fi cea mai tare. Face totul pentru a nu-şi pierde urmăritorii şi pentru a demonstra hater-ilor şi”duşmanilor” că ea are dreptate şi nimeni nu o poate doborî. Carl-ii creează un fenomen – au apărut în mai multe locuri în acelaşi timp, fără niciun avertisment sau vreo instrucţiune de folosire. Apariţia lor şi internaţionalizarea problemei creează haos, oamenii se împart în două tabere – cei care cred ceea ce le serveşte April May, cum că statuile sunt inofensive şi nu pot face niciun rău, şi ceilalţi, care susţin că sunt trimişi cu un scop anume, poate să distrugă omenirea. Carlii aduc lumea în pragul unor conflicte, care încep să fie amicale sau virtuale, până la cele politice.

Să descopere prima cine sunt aceste arătări stranii şi care este rolul lor pe pământ devine scopul vieţii lui April. Toţi oamenii care se învârt în jurul ei – prieteni, familie, angajaţi sau oameni influenţi – trebuie să ajute să dezluşească acest mister. Acţiunea este plină de intrigi, presărată cu detalii complicate ce dezvăluie indicii şi devine mai alertă abia pe la jumătatea cărţii. April trăieşte aventura vieţii ei, pe care o analizează dur din perspectiva unui om matur, care ştie foarte bine că s-a lăsat pradă unor impulsuri de moment, a uitat de viaţa ei şi a devenit obsedată delumea virtuală. Perspectiva din care este scris romanul este oarecum post-întâmplare, fiindcă personajul este conştient de toate acţiunile sale şi modul cum acestea se răsfrâng asupra vieţii ei, asupra relaţiilor şi a viitorului fetei.

Nu am plăcut-o pe April, ba poate chiar am urât-o. Este un personaj real, potrivit realităţii în care noi trăim, dar pe mine mai mult m-a enervat decât m-a distrat. Deşi am citit-o cu greu, am avut tendinţa de a o abandona, apreciez că Un lucru absolut remarcabil este o poveste reală, un fapt uşor de găsit în zilele noastre. Arată clar cât de uşor sunt de influenţat oamenii şi modul cum aceştia uită de tot ceea ce a însemnat enorm pentru ei, la un moment dat, pentru a se lăsa purtaţi de val şi a face orice pentru a ajunge pe culmile succesului, amăgiţi de ideea că numai ei pot face asta.  Eu cred că oricare dintre noi poate fi April May. Trebuie doar să se ivească ocazia, ori poate e mâna destinului. Nu este o certitudine. Nici cartea asta nu vă oferă vreun lucru cert, finalul este lăsat în coadă de peşte, se termină când lucrurile deveneau mai interesante şi mai palpitante, dar nu disperaţi, fiindcă va veni şi volumul 2, poate cu răspunsurile de care avem nevoie.

Găsiţi cartea pe site-ul editurii, pe libris.ro, unde aveți transport gratuit la comenzi mai mari de 50 de lei, iar la comenzile mai mici transportul este doar 7 lei (cel mai mic preț la transportul prin curier, față de orice altă librărie online). De asemenea, cartea este disponibilă și pe elefant.ro (poate aveți noroc de vreun BOOKS50, care se aplică la comenzi mai mari de 90 de lei). O puteți găsi și aici sau aici, alături de alte chestii bookish. Iar cărțile în engleză sunt disponibile aici sau aici, împachetate minunat fără vreun cost în plus.

!! P.S.  Editura Corint are o promoţie de vară şi vă oferă 50% reducere pentru o selecţie impresionantă de titluri, din toate colecţiile. Mai multe detalii aici.

3 gânduri despre „Recenzie „Un lucru absolut remarcabil” – Hank Green