Recenzie ”O fată din bucăți” – Kathleen Glasgow

“Charlotte Davis este făcută bucăți. La doar 17 ani, a pierdut mai mult decât au pierdut alții în toată viața lor, dar a învățat să uite. Cioburile dintr-un borcan spart fac tăieturi adânci, iar durerea fizică anihilează suferința sufletească până când nu mai rămâne decât liniște. Nu trebuie să se mai gândească nici la tatăl ei, nici la râul în care a pierit acesta. Nu mai este nevoie să-și amintească de prietena ei, care a dispărut pentru totdeauna. Nu-i mai vine în minte mama ei, care nu mai are ce să-i ofere.

Cu fiecare cicatrice nouă, inima lui Charlie devine tot mai puternică, dar doare în continuare. Doare îndeajuns de tare cât să nu-i mai pese de nimic, ceea ce este necesar câteodată, ca să poți ieși din întuneric.

Un portret extrem de emoționant al unei adolescente aflate pe punctul de a se pierde pe sine și o poveste despre drumul pe care trebuie să-l parcurgă pentru a supraviețui în propria piele. Cartea de debut a lui Kathleen Glasgow este sfâșietoare și extrem de sinceră. Este o poveste de la care nu vă veți putea lua ochii.”

20200527_124405-01

Cu puţin timp în urmă, cartea asta era la mare căutare şi destul de apreciată. Am pus ochii pe ea de pe atunci, m-a intrigat destul de mult şi titlul, însă am ajuns să o citesc abia acum, la final de an, pentru că timpul meu liber este din ce în ce mai puţin. Oricât de contradictoriu ar suna asta, îmi place să citesc cărţi triste, să cunosc poveşti cutremurătoare şi personaje puternice. Viaţa nu este frumoasă întotdeauna, ba chiar de mai multe ori este sumbră, îngreunată de multe şi multe probleme. Cărţile astea expun lumea în care trăim exact aşa cum este ea, fără artificii, fără caricaturi, doar realitatea cruntă pe care ne ferim să o acceptăm.

Povestea de faţă se numără printre cele mai triste pe care le-am citit. Aş mai putea pune aici câteva titluri din această categorie: Nu ne vom despărţi niciodată, Sadie, Inimi chimice, Inima mea și alte găuri negre, Toate acele locuri minunate (recenziile lor sunt aici). Cred că am o afinitate pentru cărțile triste, fiindcă îmi vine în minte titluri ca Al nostru este cerul, În cel mai întunecat colț, Iubirea care a rupt lumea în două și altele care nu tratează subiectul despre care povestesc acum. Ideea este că le recomand pe toate, sunt uimitoare, unele inspirate chiar din realitate.

Charlie este o nefericită fiindcă viața i-a oferit prea puține momente frumoase. Istoricul ei îl vom afla treptat, cu mași mici, pentru că fata este internată într-un sanatoriu, înconjurată de tinere asemenea ei, aflate într-o depresie profundă. Deși are o mamă, Charlie este mai mult orfană. Înainte să ajungă în acest loc trăia pe străzi, pe cont propriu. Își pierduse cea mai bună prietenă și  nu mai avea pe nimeni, din moment ce mama sa nu îi simțea deloc lipsa. Viața pe străzi, printre gunoaie și brute de oameni, a fost îngrozitoare, iar fata nu a mai rezistat, ajungând în punctul de a se mutila singură. Corpul ei este plin de cicatrici, semne ale tăieturilor făcute cu bună știință sau nu – sub influența drogurilor și a băuturii.

Să fie într-un sanatoriu poate fi o ușurare pentru Charlie. Aici are un acoperiș deasupra capului, are un pat cald și primește mâncare. Ba mai mult, există oameni calificați care încearcă să o ajute să treacă peste traumele trecutului.  Și nu este singură. Alte zeci de fete cu probleme asemenea ei trăiesc aici. Totul e încețoșat la început. Charlotte nu se simte în siguranță, îi este teamă și pentru mult timp nu cooperează. Urăște să participe la activitățile ținute de personalul medical și nu vorbește. Lucrurile acestea esențiale în vindecarea ei vor veni într-un final, dar cu greu.

Totuși, fata nu poate sta pentru totdeauna în acest loc și întâmplarea face ca ea să poată pleca de acolo mai repede decât se preconiza, doctorii având speranța că va reuși să aibă grijă de ea, să se abțină de la a-și mai face rău și că va avea pe cineva alături. Astfel, ea părăsește spitalul și pe fetele de acolo, ajungând, într-un final, într-un orășel care-i va fi casă pentru următoarea perioadă. Știind cu siguranță că mama sa nu o va ajuta nicicum, Charlie are noroc cu un prieten vechi, Mike, care îi oferă alternativa de a se muta în acel oraș. Provizoriu, are câțiva bani și un loc unde să stea, dar știe că acestea nu sunt de ajuns. Luată pe nepregătite, fata trebuie să se mobilizeze și să se adapteze schimbării, să nu care cumva să se lase pradă slăbiciunilor și să ajungă din nou într-o situație limită.20191124_120703-01

Primul lucru pe care îl face este că-și caută un loc de muncă. Așa ajunge ea să se angajeze într-un mic restaurant, unde dă cu ochii de un băiat chipeș, care poate fi distragerea de la probleme sau aducătorul altora.  Riley este un personaj ciudat, un personaj înșelător, care încearcă să-și ascundă adevăratele intenții cât poate de mult. Cu mulți ani în urmă era un cântăreț faimos, care frângea multe inimi. Făcea parte dintr-o trupă care prinsese bine la public, însă perioada de glorie nu a ținut mult. După a urmat căderea tânărului, care mai compune rar câte un cântec sau mai cântă în public. Este talentat însă pentru că atunci când se află pe scenă este în elementul său, publicul este în extaz și îi apreciază latura de artist. În viața de zi cu zi, însă, este total pierdut. Lucrează în localul surorii sale ziua, iar noaptea și-o petrece bând și fumând și uneori cu vreo fată.

El este pentru Charlotte  ca o reflecție a trecutului. Este o persoană toxică, mai mult beat decât treaz, care trăiește de pe o zi pe alta, mulțumindu-se cu bucurii de o clipă. Îi face un bine fete fiindcă îi dă un loc de muncă, dar influența lui nu va fi alta decât negativă. Simțindu-se singură și deznădăjduită câteodată, Charlie se lasă în voia simțurilor și se bucură de atenția pe care i-o acordă Riley, care este mult mai mare decât ea și îi poate face rău. Tânjește după sentimentul de apartenență, după gândul că ea contează pentru cineva. Poate de asta se apropie de Riley și nu îl dă la o parte din viața ei, oricât de multe probleme i-ar cauza.

Situația devine mai neplăcută cu cât acțiunea avansează. Charlotte ajunge în centrul atenției în micul restaurant, unde nu-și mai poate ascunde cicatricile și nici relația ”interzisă”. Persoane din trecut revin în viața ei, deja mult prea tumultoasă, dar fără intenții rele. Nădejdea este ca ea să revină cu  picioarele pe pământ și să aleagă ce e mai bine pentru ea, chiar dacă unele alegeri îi frâng inima. Deși instabilă emoțional și cu antecedente, Charlotte este o fată bună și o persoană talentată. Puterea de a se face bine zace în ea. Decizia îi aparține.

O fată din bucăți nu este doar povestea lui Charlotte Davis. Este a tuturor personajelor frânte, care se vor vindeca de rele, într-un fel sau altul. Povestea asta demonstrează că dacă îți dorești ceva, poți să o faci. Este o lecție și un îndemn spre a fi mai buni, spre a ne lupta cu noi înșine pentru mai bine, pentru că, uneori, singuri ne punem bețe în roate. Iar dacă noi nu o facem, nimeni nu o va face în locul nostru.

Găsiți cartea pe libris.ro, unde aveți transport gratuit la comenzi mai mari de 50 de lei, iar la comenzile mai mici transportul este doar 7 lei (cel mai mic preț la transportul prin curier, față de orice altă librărie online).