Nuvela „Distruge-mă” – Tahereh Mafi

Nu de mult timp, Leda Edge a republicat primul volum al seriei „Spulberă-mă” (care a fost publicată în România cu mult timp în urmă pentru prima dată), iar această nouă ediție cuprinde şi nuvela „Distruge-mă”(care prezintă o continuare a întâmplărilor ce au avut loc în primul volum, dar din perspectiva lui Warner).

Ştiu că mulți dintre voi ați citit „Spulberă-mă” în vechea ediție, chiar şi eu am făcut-o, dar exemplarul citit de mine era împrumutat de la bibliotecă fiindcă nu se mai găsea la vânzare, şi acum probabil vă întrebați dacă ar trebui să cumpărați noul volum. Eu am 2 motive pentru care aş cumpăra noua ediție.

În primul rând, este vorba de estetică. Dacă nu mă înşel, prima ediție din România era hardback şi avea supracopertă. Ediția de anul acesta vine cu o coperta nouă (aceea frumoasă, din străinătate), iar seria va fi completată (vezi aici când) şi bineînțeles că restul volumelor vor avea coperțile în ton cu prima.

Şi cel de-al doilea motiv îl constituie nuvela „Distruge-mă„, care, din păcate, nu se găseşte la vânzare separat şi pe care un fan al seriei ar vrea cu ardoare să o citească. O să îi fac o mică recenzie in rândurile ce urmează (dacă nu ați citit încă primul volum, nu citiți în continuare din cauza spoilerelor.

Distruge-mă nu are mai mult de 100 de pagini şi se citeşte repede, iar mie mi s-a părut extrem de emotionantă. După evadarea lui Juliette şi a celor doi „soldați”, Warner are în plan găsirea acestora. Nu este mort, dar nu este nici în cea mai bună formă, după rănirea lui de către Juliette. Nu este vorba numai de rana fizică, cauzată de împuşcătură, ci şi de aceea sufletească, fiindcă el era (şi încă este) îndrăgostit de fată. În această „bucățică de carte”, îl cunoaştem pe Warner mai bine, poate chiar reuşim să-l înțelegem puțin şi să empatizăm cu el. Ba chiar mai mult, cunoaştem şi o parte din viața lui Juliette, cât timp a fost prizonieră în ospiciu (din jurnalul pe care ea îl ținuse cât fusese închisă).

„Mă gândesc întruna că trebuie să rămân calmă, că totul se petrece în imaginația mea, că totul va fi bine şi că cineva va deschide uşa acum; că cineva mă va lăsa să ies de aici. Mă gândesc întruna că se va întâmpla. Mă gândesc întruna ca trebuie să se întâmple, căci astfel de lucruri nu se întâmplă pur şi simplu. Asta nu se întâmplă. Oamenii nu sunt uitați în felul acesta. Nu sunt abandonaț,i în felul acesta.”

După lecturarea acestei nuvele, trebuie să recunosc că Warner nu mi s-a mai părut chiar atât de nesuferit. Obsedat de dorința de a-i depăşi aşteptările tatălui său şi de a nu-l dezamăgi pe acesta şi însetat de puterea de a-şi controla soldații care se tem de el, dar îi doresc însă numai moartea, Warner poartă o mască, alcătuită din putere, insensibilitate, sânge rece. Cu adevărat, este dominat de slăbiciuni, reuşind totuşi să nu se lase în voia lor. În tot ceea ce exista în jurul lui, este şi el un pion, la fel ca şi ceilalți, toți sub ordinele supremului, tatăl lui Warner.

„Uneori îmi doresc sa pot păşi în afara mea o vreme. Vreau să las în urma acest trup istovit, dar lanțurile mele sunt prea multe, greutățile mele prea apăsătoare. Viața asta e tot ce-a mai rămas din mine.”

Eu cred că această nuvelăconstituie un fel de – din spatele scenei, din culise, unde planurile sunt puse la punct şi personajele pregătite de joc. Nu este ceva ce se găseşte în celălalte volume, ci o povestire unică, prevăzătoare a evenimentelor din cel de-al doilea volum. O poveste încărcată de sensibilitate şi dureroasă în anumite momente.

Cartea este disponibilă pe libris.ro, unde aveți transport gratuit la comenzi mai mari de 50 de lei, iar la comenzile mai mici transportul este doar 7 lei (cel mai mic preț la transportul prin curier, față de orice altă librărie online). De asemenea, este disponibilă și pe elefant.ro (în această perioada în cadrul Zilelor Devoratorilor de cărți sunt reduceri de până la 70%; Spulberă-mă are 60% reducere). O puteți găsi și aici sau aici, alături de alte chestii bookish. Iar cărțile în engleză sunt disponibile aici sau aici, împachetate minunat fără vreun cost în plus.

Lasă un comentariu