Recenzie „Scrisorar” – Mihail Șișkin

Saşa şi Volodia sunt despărţiţi de război. Legătura lor trăieşte prin scrisorile pe care şi le trimit. Dragostea lor există acolo unde oamenii nu putrezesc şi sunt cicade mute, unde viaţa este zgomotoasă, generoasă, dăinuitoare, unde şinele de tramvai se îndreaptă spre un cui nevăzut de care se ţine lumea.

Volodia participă la înăbuşirea Răscoalei Boxerilor şi află că singura victorie în război este să rămâi în viaţă. Saşa descoperă că poate fi fericită atunci când îşi ţine de mână tatăl, în ultima clipă a vieţii lui. Fiecare înţelege, în alt timp şi totuşi în acelaşi, că numai moartea dă sens vieţii.

Şi amintirea e mai puternică decât prezentul: cesuleţul primit cândva de Saşa arată mereu ora două fără zece, cei doi îndrăgostiţi culeg mere pentru compot şi se bat cu cele stricate, prin iarba uscată sar cosaşi care i se agaţă Saşei de fustă, profesorul preferat îşi sterge ochelarii cu cravata.

În ciuda veştii despre moartea lui Volodia, scrisorile lui continuă să sosească, iar Saşa continuă să le primească, fără mirare şi fără teamă; pentru ea, timpul a trecut cu repeziciune, pentru el, pare să se fi oprit. Amândoi se grăbesc spre întâlnirea atât de aşteptată, înţelegând că „în cartea existenţei toate sunt scrise, desigur, numai o singură dată. Dar prind din nou viaţă când cineva reciteşte o anume pagină, care a mai fost citită cândva.“

Scrisorar este un roman epistolar, care nu are un fir epic propriu zis, ci este alcătuit din schimbul de scrisori dintre Sașa și Volodia. Cele două personaje se află la o mare distanță unul de celălalt, fiind despărțiți de război. Volodia este înrolat în armata rusă și participă la înăbușirea Răscoalei Boxerilor din China, de unde îi scrie Sașei. Schimbul lor de scrisori este constant și să-și scrie unul altuia devine o rutină, ba chiar o nevoie.

Scrisorile lor oferă informațiile și detaliile necesare pentru a crea contextul și atmosfera unei perioade în care timpul este comprimat, din cauza faptului că personajele trăiesc în lumi și epoci diferite, care nu sunt clar delimitate. Își scriu unul altuia, cu speranța de a se reîntâlni unul cu altul și de a consuma iubirea platonică pe care o împărtășesc.

În scrisorile lor, personajele relatează amintiri din copilărie, pe care nu le pot uita sau care le-au marcat viața, ori amintiri pe care le-au trăit împreună, visând la momentul revederii, își povestesc viața de zi cu zi, supărările și necazurile, știind că se pot înțelege unul pe altul. Volodia povestește despre ororile războiului, despre neconcordanța lucrurilor și absurditatea situațiilor, el dându-și seama că în război, singura victorie este de a rămâne în viață. Pe de altă parte, Sașa relatează cum viața ei tihnită, cu mici griji, ia o altă întorsătură când își vede părinții murind. Eșecurile vieții ei devin insignifiante în fața marilor necazuri ale vieții – mama se îmbolnăvește de cancer și moare cu speranța indusă de fiica ei, că se va vindeca, iar tatăl său rămâne paralizat, iar apoi moare ținându-și fiica de mână.
Situațiile limită prin care trec, le oferă învățături și mai multă înțelepciune. Ce îi caracterizează cel mai mult pe cei doi este răbdarea extraordinară și empatia pe care o resimt față de semenii lor. Călătoria vieții lor și alegerile pe care le fac trebuie să îi aducă mai aproape de momentul final și cel mai așteptat, al reîntâlnirii. Sunt doi corespondenți destul de intimi, care și-au găsit liniștea în această legătură profundă dintre ei.

Scriitura din Scrisorar este plină de metafore și figuri de stil, de un lirism aparte al cuvintelor care curg de-a lungul rândurilor. Sașa și Volodia se alintă, se tachinează și își arată prin intermediul scrisorilor sentimentele de dragoste pe care și le poartă unul altuia. Mihail Șișkin descrie o dragoste inocentă, prin intermediul unor metafore deosebite, care înfrumusețează schimbul de scrisori.

Puteți găsi romanul pe libris.ro, unde puteți profita de oferta 2+1 gratis la titlurile editurii Curtea Veche. De asemenea, aici găsiți și celelalte romane semnate de Mihail Șișkin, cel mai bine vândut autor contemporan rus.