Recenzie „Clopotul de sticlă” – Sylvia Plath

„Clopotul de sticlă, un roman al rătăcirii și regăsirii, al înstrăinării și redescoperirii de sine, brodează povestea zbuciumată a frumoasei Esther Greenwood. Uimind prin ritm și umor, prin dezinvoltură și ironie, cartea reprezintă, înainte de orice, o radiografie a unuia dintre cele mai zbuciumate suflete feminine ale secolului XX. ”

Romanul autobiografic al poetei Sylvia Plath expune povestea de viață a lui Esther, personajul care se identifică foarte bine cu autoarea însăși. Plin de subiectivitate și scris într-un ritm alert, romanul va prezenta părțile relativ bune ale vieții și declinul înspăimântător la care este supus personajul.

Esther are aproape 20 de ani și viitorul ei se întrevede luminos după ce ani de-a rândul a fost fata de 10, cea care a muncit cu toate puterile ei pentru a se afirma. Chiar dacă persoanele din juru-i cred în ascensiunea sa, Esther este copleșită și se lasă trasă în jos de soartă. Toate speranțele ei de a face ceva sunt spulberate de iluziile și problemele pe care și le pune, de renunțarea bruscă de a mai munci și de relația pe care personajul o care cu societatea contemporană-i. În mintea ei s-a produs o ruptură pe care nu știe cum să o interpreteze, dar care o va târî într-un infern, o va interna într-o clinică de psihiatrie și va fi aproape să o distrugă.

bell-jarEsther va avea mai multe tentative de a se sinucide după ce renunță la visurile sale, după ce capitulează în fața problemelor existențiale, cum ar fi diferența dintre sexe sau posibilitățile reduse ale unei absolvente de engleză. Se simte slabă și jalnică și este la o aruncătură de băț distanță de a-și pune capăt vieții. Totuși, destinul ei nu se termină aici și după aceste chin interminabil este aruncată într-o lume bolnavă, care crede că o poate salva de depresia adâncă a cărei pradă este.

Naratoarea ascunde depresia în spatele clopotului de sticlă, cel care este mai mult decât umbra sa fiindcă oriunde s-ar ascunde este tot cu ea. Oricât de mult ar încerca să fugă, Esther se lovește de pereții clopotului, care aproape o sufocă. La început, clopotul de sticlă a fost mult deasupra, asta pe când se înconjura pe oameni și accepta să relaționeze cu ei, dar după ce s-a izolat în comoditatea ei și a refuzat să interacționeze cu lumea, a fost prinsă în cea mai groaznică închisoarea minții. Pentru a scăpa de această povară, ea încearcă să se sinucidă, dar nereușitele nu fac altceva decât să-i înrăutățească starea. În speranța de a o salva, mama sa o duce într-un loc special pentru oamenii cu asemenea probleme, unde va fi victima electroșocurilor și a pastilelor care par a nu avea niciun efect.

Personajul coincide cu persoana Sylvia Plath, așa după cum am aflat din biografia sa. Autoarea însăși a avut șansele de a se afirma într-o lume glossy, după ce a colaborat cu o revistă de acest gen (același lucru se întâmplă și cu protagonista sa), a încercat să se afirme și-n lumea literaturii, aplicând la un curs scriitoricesc, dar este refuzată; la fel cum este și cazul lui Esther. Amândouă sunt crescute de mamă, după ce tatăl le-a murit la o vârstă fragedă, având totodată și un frate. Modul în care acționează Esther este cel al Sylviei, de la modul cum gândește până la viața pe care o duce.

Clopotul de sticlă devine un roman greu de digerat spre sfârșit, fiind brăzdat de detalii înfiorătoare ce par extrem de reale, cum este viața într-un sanatoriu sau hemoragia abundentă a protagonistei. Esther este un personaj care-și evidențiază sentimentele ascunse și gândurile care nu o lasă să doarmă, fricile și dezamăgirile, speranțele și crezurile. Nu mă așteptam ca fată prezentată în începutul cărții să fie aceeași care cedează psihic și care se schimbă radical în sfârșitul romanului.

Mulțumesc târgulcărții.ro pentru roman. Îl puteți cumpăra de aici.

Sau de pe libris.ro, unde avețitransport gratuit la comenzi mai mari de 50 de lei, iar la comenzile mai mici transportul este doar 7 lei (cel mai mic preț la transportul prin curier, față de orice altă librărie online). De asemenea, este disponibilă și pe elefant.ro (poate aveți noroc de vreun BOOKS50care se aplică la comenzi mai mari de 90 de lei). O puteți găsi și aici sau aici, alături de alte chestii bookish. Iar cărțile în engleză sunt disponibile aici sau aici, împachetate minunat fără vreun cost în plus.

Un gând despre „Recenzie „Clopotul de sticlă” – Sylvia Plath