Recenzie „Matilda. Prim-balerina Teatrului Imperial Rus și amanta Țarului Nicolae al II-lea” – Matilda Kșesinskaia

Născută în Rusia țaristă, într-o familie de artiști, Matilda Kșesinskaia a studiat baletul de la o vârstă fragedă, dovedind un talent ieșit din comun. În cadrul spectacolului de debut s-a făcut remarcată nu doar de către țar și de către țarină, profund impresionați de măiestria sa, ci și de către țarevici, care a fost de-a dreptul vrăjit de frumusețea ei. Între cei doi tineri s-a înfiripat o poveste de dragoste romantică și tragică, deopotrivă, care a durat mai bine de trei ani, până când Marele Duce s-a logodit cu viitoarea împărăteasă Alexandra.

Autoarea își descrie într-un mod plin de culoare cariera, prieteniile și dușmăniile, dar și amorurile, căci a fost iubita lui Nicolae al II-lea și a doi Mari Duci, dintre care unul, Andrei Vladimirovici, vărul ultimului țar, i-a devenit soț.

Dragoste și trădare, lux aristocratic și sărăcie lucie, război și pace – această poveste le are pe toate, reușind să captiveze și, totodată, să deschidă o fereastră spre una dintre cele mai fascinante perioade din istoria Rusiei: ultimele decenii ale imperiului și Revoluția Roșie care a adus sfârșitul unei lumi.

Dacă vă este necunoscut filmul Matilda, realizat de ruși în 2017, vă spun că trebuie neapărat să-l vedeți. El este cel care m-a convins să citesc cartea de față, pe care s-a și bazat. Am văzut filmul de mai multe ori, cu aceeși plăcere și sincer spun că l-aș vedea cu drag și acum, pentru că îmi place totul – actorii, atmosfera, suspansul. Cartea pe care s-a bazat filmul este biografia prim-balerinei Matilda Kșesinskaia, care a devenit celebră la nivel internațional, remarcându-se prin talentul și munca asiduă închinată profesiei sale.

Matilda. Prim-balerina Teatrului Imperial Rus și amanta Țarului Nicolae al II-lea poartă cititorul înapoi la începutul secolului al XX-lea, descoperind astfel povestea uneia dintre cele mai cunoscute balerine ale Rusiei. Autoarea începe, cum se cuvine, cu rememorarea copilăriei și adolescenței sale și a primelor contacte cu baletul și lumea teatrului. Crescută într-o familie de artiști (tatăl era un balerin talentat, care a jucat pe tot parcursul vieții sale), Matilda a continuat tradiția familiei și a studiat îndelung pentru a deveni balerină. Memoriile sale se învârt predominant în jurul spectacolelor și al rolurilor pe care ea le-a intreptat, începând cu o vârstă fragedă. Baletul a reprezentant cea mai importantă constantă din viața ei, o pasiune care i-a adus bucurie, faimă, apreciere, iubire, dar și conflicte, răutăți și durere.

Matilda a fost o femeie pasională, care și-a dedicat întreaga viață perfecționării profesiei sale și, totodată, împlinirii sentimentale. Viața amoroasă este un alt subiect important al poveștii balerinei ruse, care a fost cunoscută pentru intensa dragoste dintre ea și ultimul țar, Nicolae al II-lea. Relația dintre cei doi este și subiectul filmului Matilda, care se concentrează pe dragostea nepermisă dintre ei, adăugându-i un plus de suspans și dramă. Înainte de a se căsători și de a deveni cârmuitorul Rusiei, țareviciul Nicolae i-a purtat o profundă iubire balerinei, care se afla încă în ascensiune. Tineri și neinițiați în tainele iubirii, cei doi se aproprie foarte mult și sentimentele dintre ei devin reale, puternice, fără putință de a fi date uitării. Scriitoarea revine cu drag la acele momente ale tinereții sale și explică relația sa cu țareviciul și cum aceasta s-a încheiat, când a devenit țar, deși sentimentele dintre ei încă erau vii.

Matilda Kșesinskaia a trecut prin multe momente zbuciumate, ale istoriei Rusiei și ale istoriei pe plan mondial, care i-au arătat cât de fragili sunt oameni, cuvintele și emoțiile. Biografia ei este o incursiune în trecut, presărată cu momente excepționale, dar și cu momente critice. Atmosfera se pliază perfect pe evenimentele prezentate, de-a lungul secolului al XX-lea.

Este o lectură plăcută și se citește foarte repede, perfectă pentru relaxare și îmbogățire a cunoașterii trecutului. Cele mai impresionante momente, din perspectivă subiectivă, au fost debutul Matildei, pe scena Teatrului Imperial Rus (urmat fiind de numeroase interpretări în țară și în străinătate), corespondența și relația complicată cu Nicolae al II-lea și încercările de a supraviețui și de a-și salva familia în timpul revoluției. Mi-a plăcut mult, însă pentru mine a avut un mic minus, foarte subiectiv. Mi-am dorit-o mult, crezând că originalul a fost scris în rusă, însă m-am înșelat, pentru că a fost publicată în engleză. Aspectul ăsta nu influențează cu nimic conținutul 😊 totuși.

Alături de Familia Romanov: asasinat, revoluție și prăbușirea Rusiei imperiale m-a ajutat să-mi formez o imagine completă asupra evenimentelor de la începutul secolului – prăbușirea imperiului, instaurarea comunismului etc. Cartea de față prezintă în detalii aceste momente istorice și reacția poporului la ele – cum s-a schimbat societatea, cum s-au impus bolșevicii, câți oameni au murit și cum a fost înlăturată monarhia.

Kinostar Filmverleih

Biografia Matildei este o sursă de inspirație – pentru ambiția, pasiunea și munca artistei – dar și o sursă de cunoaștere a adevăratei fețe a istoriei, trăită și simțită pe deplin de balerină. Cartea este disponibilă pe libris.ro, cu 30% reducere. 🙂 Vi-o recomand cu căldură și neapărat să vedeți și filmul.